وظایف و مهارت‌های یک مشاور برندینگ چیست؟

نقش و وظایف مشاور برندینگ چیست؟

یک مشاور برندینگ با تکیه بر دانش و تجربه‌ی خود می‌تواند مسیر رشد برند شما را سرعت بخشد. در چشم‌انداز رقابتی مدرن مصرف‌کننده، شرکت‌ها ممکن است برای تعریف خود و جذب مشتریان وفادار با مشکل مواجه شوند. آگاهی بخشی در خصوص هویت برند به طور فزاینده ای مهم است و شرکت‌ها اغلب برای تجزیه و تحلیل عملیات خود و ارائه راه حل های نوآورانه و البته به روز رسانی تصویر خود، متخصصی را با سمت مشاور برند استخدام می‌کنند. اگر به مارکتینگ علاقه مند هستید و ذهنیت تحلیلی دارید، این مطلب میتواند برایتان مفید باشد.

یک مشاور برندینگ چه کاری انجام می‌دهد؟

پاسخ به سوال ” مشاور برند چه کاری انجام می دهد؟” بسته به صنعت یا نیازهای شرکت استخدام کننده متفاوت است، اما به طور کلی به شهرت یا وجهه یک سازمان و برند مربوط می شود. یک مشاور برند اساساً تجزیه و تحلیل جامعی از تمامی جنبه های مارکتینگ و برندینگ یک شرکت انجام می دهد. مشاوران ممکن است بر اطمینان از انسجام تصویرسازی و صدا در پیام رسانی شرکت تمرکز کنند، یا بر پرورش یک صدای منحصر به فرد یا تصویر برند مشخص برای یک شرکت متمرکز شوند تا توجه را از رقبا دور کنند. مشاور برندینگ همواره بر ارتقای رشد یک شرکت تمرکز می کند و عملیات شرکت را به طور کلی بررسی می کند.

یک مشاور برندینگ معمولاً مستقل است و در فهرست حقوق و دستمزد منظم یک شرکت قرار نمیگیرد. این شرایط بسیار مهم است، زیرا می تواند به آنها کمک کند تا به طور عینی به کل تصویر یک برند نگاه کنند و تغییراتی را با دیدگاهی خارج از سازمان پیشنهاد دهند. مشاوران برند همچنین لزوماً انحصاری نیستند، به این معنی که آنها اغلب خدمات مشاوره‌ را به طور همزمان به چندین شرکت ارائه می دهند. اگرچه رایج است که برای جلوگیری از تضاد منافع توافق‌هایی منعقد شود که مشاور برندینگ همان زمان برای برند رقیب مشاوره نخواهد داد. مشاور برندینگ معمولاً برای شرکت‌های خصوصی بزرگ کار می کنند، اما می تواند برای برندهای دولتی، موسسات خیریه یا سازمان های غیر دولتی نیز خدمات مشاوره ارائه دهد.

مهارت‌ها و شایستگی‌های یک مشاور برندینگ

هیچ مسیر مشخصی برای تبدیل شدن به یک مشاور برندینگ وجود ندارد. با این حال اکثر افرادی که در این زمینه کار می کنند دارای برخی ویژگی های مشترک هستند. یک استراتژیست برند موثر، دیدگاه و اطلاعاتی چندجانبه دارد و می تواند دانش را ذر بسیاری از زمینه‌ها اعمال کند. مشاور برندینگ در واقع در استفاده از روش‌های مختلف تحقیق، تجزیه و تحلیل برای جمع‌آوری انواع مختلف داده مهارت دارد. این مهارت می تواند استفاده از تکنیک های سنتی‌تر مانند پرسشنامه ها، نظرسنجی ها، تحقیقات قوم نگاری و جمعیت شناسی، گروه های متمرکز و مصاحبه ها تا تکنیک های مدرن تر مانند استفاده از معیارهای دیجیتال و تحقیقات کلمات کلیدی برای تجزیه و تحلیل نرخ تعامل مشتری زا شامل بشود. ذهنیت تحلیلی مشاور برندینگ نیز برای برخورد با آمار و داده های کمی  به کمک او می‌آید. مشاور برندینگ همچنین از انعطاف پذیری در تعامل و مهارت های ارتباطی استثنایی بهره مند است، زیرا با افرادی دربخش های مختلف کار می کند. اگرچه تمرکز اصلی مشاور برندینگ بر هویت بازاریابی برند است. اما داده‌های مشاوربرندینگ می تواند به اطلاع از روند شرکت در زمینه‌های متنوعی مانند تحقیق و توسعه، فناوری اطلاعات، منابع انسانی و فروش کمک کند. توانایی تلفیق اطلاعات از منابع مختلف نیز مهارتی قابل توجه است، زیرا حوزه‌هایی که مشاور برندینگ در آنها به تحقیق میپردازد میتوانند بسیار گسترده باشند. برای یک مشاور برندینگ، تحصیلات خاصی به طور رسمی مورد نیاز نیست، اما آنها اغلب دارای مدرک لیسانس در شاخه‌های مدیریت هستند و تجربه گسترده‌ای در حوزه‌هایی مانند فروش و مدیریت محصول دارند.

فرآیند کاری یک مشاور برندینگ

به طور کلی، وظیفه یک مشاور برندینگ را می‌توان به دو مرحله کلی تجزیه و تحلیل و طراحی تقسیم کرد. صرف نظر از صنعت، شرکت‌ها درخواست فرآیندی که در ادامه به آن میپردازیم را دارند:

تجزیه و تحلیل

تجزیه و تحلیل اولین مرحله ضروری در کار است. این مرحله شامل انجام تحقیقات و جمع آوری داده‌های کیفی و کمی برای اطلاع رسانی استراتژی‌های مارکتینگ آینده شرکت است. مشاور ممکن است عملکرد یک شرکت را از منظر مشتری بررسی کند، میزان رضایت را در یک صنعت خاص بررسی کند یا نیازهای برآورده نشده یا برآورده شده را در بازار هدف شناسایی کند.  همچنین ممکن است میزان رقابت را به روشی جامع و مشابه بررسی کند و جنبه‌هایی مانند تصویرسازی، ترافیک وب سایت یا سطح رضایت مشتری را در نظر بگیرند. داشتن یک ایده روشن از آنچه شرکت‌های رقیب به مشتریان ارائه می‌دهند به مشاور برندینگ کمک می کند تا استراتژی‌هایی را در جهت کمک به کارفرمای خود و در راستای دستیابی به مزیت رقابتی از طریق سرمایه گذاری در روندهای بازار طراحی کند.

طراحی

پس از دریافت داده‌های به دست آمده از مرحله تجزیه و تحلیل، مشاور می‌تواند شروع به طراحی استراتژی در جهت ارائه راه حل برای نیازهایی که شناسایی کرده است کند. در اینجا، مشاور برندینگ ممکن است بر اساس تحقیقات خود پیشنهادهایی را به بخش‌های مختلف سازمان ارائه دهد. و از اطلاعاتی که در مرحله‌ی تجزیه و تحلیل نیازهای مشتری به دست آورده است در جهت ارائه راه حل‌های عملی استفاده  کند.  مشاور همچنین می‌تواند مجموعه‌ای از پیشنهادات را طراحی کند و یک استراتژی مارکتینگ منسجم را با در نظر گرفتن هدف کلی رشد شرکت ارائه دهد.

مشاور برندینگ ممکن است یک استراتژی کوتاه مدت یا بلند مدت را برای هدایت تلاش‌های مارکتینگ آینده شرکت کارفرمای خود طراحی کند. مشاوران برند می‌توانند تغییراتی را در نام یا لوگوی محصولات پیشنهاد دهند، یا در بخش توسعه و نوآوری محصول سازمان را همراهی کنند. مشاور برندینگ همچنین ممکن است به راهنمایی کل استراتژی دیجیتال یک شرکت کمک کند. این همراهی می تواند شامل استراتژی بازاریابی رسانه های اجتماعی، بهینه سازی SEO، کمپین‌های ایمیل و طراحی وب سایت باشد. مشاور همچنین ممکن است به اعضای سازمان در مورد روش‌های مارکتینگ دیجیتال آموزش دهد تا اعضا در بلندمدت بتوانند به نظارت بر کانال‌های ارتباط مجازی ادامه دهند و خودشان فرآیندها را در صورت نیاز تنظیم کنند.

مسئولیت های مشاوران برند

بررسی وب سایت:

مشاوران برندینگ ممکن است معیارهای دیجیتال را بررسی کنند تا عملکرد وب سایت یک شرکت را ارزیابی کنند. آنها می توانند محتوا و سازماندهی وب سایت را تجزیه و تحلیل کنند تا اطمینان حاصل کنند که سایت اطلاعات را به وضوح ارائه می دهد و بررسی کنند که محتوای پیام رسانی منعکس و منتقل کننده‌ی صدای برند است.

تحقیق کلمات کلیدی:

با انجام تحقیق کلمات کلیدی، یک مشاور برندینگ می تواند روندهای بازار و فرصت های رشد را برای  شرکت شناسایی کند. این نوع تحقیق همچنین برای شناسایی بازارهای تخصصی یا مشکلات خاصی که مشتریان بالقوه در حال حاضر سعی در حل آنها دارند، مفید است.

بررسی طراحی:

یک مشاور برندینگ ممکن است تمام عناصر طراحی پیام رسانی یک شرکت را در بخش‌ها و کانال های مختلف بررسی کند. شرکت استخدام کننده ممکن است از مشاور برندینگ بخواهد هر عنصر بصری مرتبط با برند خود، از جمله لوگوها ، صفحات وب، تصاویر پروفایل یا آواتار را تجزیه و تحلیل کند تا از ثبات، همراستایی و جذابیت هویت بصری برند اطمینان حاصل شود.

کنترل ارزش ها:

به طور خاص، شرکت های بزرگتر ممکن است یک مشاور برند را استخدام کنند تا بررسی کنند که آیا پیام رسانی شرکت آنها با ارزش های آنها سازگار هست یا خیر. در همین جهت مشاور برندینگ همچنین ممکن است ارزش های بازار هدف را بررسی کند تا راه‌هایی را پیدا کند که برند بتواند پیام رسانی ارزش خود را با نوع محتوایی که مشتریان در نظر دارند، همسو کند.

 

چه کسی ممکن است بخواهد یک مشاور برندینگ استخدام کند؟

اگرچه استفاده از مشاوران برندینگ در میان شرکت های بزرگ رایج تر است. اما در موارد بی شماری، تجربه گسترده، مهارت های تحلیلی، تکنیک های تحقیق جامع و مهارت های ارتباطی یک مشاوربرندینگ  می تواند به تحریک رشد در مشاغل با هر اندازه ای کمک کند. یک مشاور برندینگ می تواند به کسب و کارها یک نمای کلی تازه و عمیق از چالش هایی که صنعت  با آنها روبروست ارائه دهد. مناطقی را که کسب و کارها می‌توانند بهبود دهند شناسایی کرده و به هدایت نوآوری در شرکت کمک کند.

در ادامه به چند نمونه از موقعیت هایی که یک کسب و کار ممکن است بخواهد از مشاور برندینگ کمک بگیرد اشاره کردیم:

افزایش ترافیک آنلاین:

برای مثال شرکتی که در صنعتی مانند لوله کشی فعالیت می کند، جایی که جنبه های ملموس کار نقش بیشتری در رضایت مشتری ایفا می کند، ممکن است متوجه شود که حضور و فعالیت آنلاین ضعیفی دارد. چنین شرکتی ممکن است بخواهد از خدمات یک استراتژیست برند برای ایجاد فعالیت آنلاین یا تبلیغ گسترده تر کار خود استفاده کند.

ادغام و تملیک:

مورد دیگر شرکتی‌ست که تحت ادغام قرار می گیرد یا شرکت دیگری را خریداری می کند. این سازمان ممکن است به بازنگری هویت برند نیاز داشته باشد. مالکان برند ممکن است تصمیم بکیرند که یک مشاور برندینگ را برای کمک به تعریف و به روز رسانی تصویر شرکت استخدام کنند تا منعکس کننده تغییرات عملیاتی و ساختاری باشد.

مالکیت برندهای متعدد:

شرکتی که مالک چندین برند است، ممکن است بخواهد از یک مشاور برندینگ در راستای تعریف هر برند و اطمینان از متمایز و مناسب بودن محتوای تبلیغاتی هریک، علاوه بر تشریح نحوه ارتباط برندها با یکدیگر کمک بگیرد. شرکت ها به طور کلی می خواهند اطمینان حاصل کنند که هر یک از برندهای آنها صدای و سبک منحصر به فرد خود را دارد.

معرفی خط تولید جدید:

قبل از راه اندازی خط تولید جدید، یک شرکت ممکن است بخواهد برندینگ خود را بازبینی کند و از یکپارچگی خط جدید با محصولات موجود اطمینان حاصل کند. آنها همچنین ممکن است بخواهند یک مشاور برندینگ تأیید کند که نیاز فعلی به محصول جدید در بازار هدف وجود دارد.

نفوذ در بازار جدید:

شرکت های موجود در این سناریو به احتمال زیاد یک استراتژیست برند را برای هدایت ورود خود به بازار جدید استخدام خواهند کرد. مشاوران می توانند به به روز رسانی صدای برند کمک کنند و اطمینان حاصل کنند که رویکردهای مارکتینگ برای مشتریان در بازار هدف جدید مناسب و جذاب هستند.

منابع:

brand-consultant-d

-brand-consultant-

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *