هویت برند چیست و چه نقشی برای برند ایفا می‌کند؟

هویت برند چیست و چه نقشی را در برندینگ ایفا میکند؟

هویت برند، ترکیبی از انتخاب‌های بصری و محتوای متنی است که به مرور شخصیت و چهره‌ی برند را می‌سازد. اگر این هویت به شکل موفقیت‌ آمیزی ساخته شود میبایست ارزش‌ها و ماموریت برند را نمایندگی و به آن اشاره کند. ایجاد یک هویت برند قوی به شما کمک می‌کند تا یک تصویر شفاف و قابل درک  از برند خود برای مخاطب هدف ایجاد کنید، حتی اگر تنها یک عنصر کوچک از آن را ببینند.

هویت برند چه مواردی را در بر‌میگیرد؟

  • هویت بصری‌ برند، شامل: رنگ‌ها، لوگو، فونت‌ها، چیدمان‌ و دیگر عناصر بصری مانند عکاسی است.
  • محتوای متنی و صوتی برند، شامل: صدای برند و لحن آن، از جمله یک شعار یا tagline، نحوه‌ی پیام‌رسانی و ارائه‌ی محتوا در شبکه‌های اجتماعی، ایمیل و وبسایت

    نکات کلیدی

    • هویت برند شامل عناصر بصری و صدای برند است. وقتی این عناصر به درستی انتخاب و اجرا شوند، می‌توانند فلسفه، ماموریت و چشم‌انداز برند را نمایش دهند.
    • هویت برند شما باید با بازار هدف شما همخوانی داشته باشد، بنابراین تحقیقات بازار بسیار مهم است.
    •  هویت برند قوی آگاهی از محصول یا خدمات شما را در مخاطب ایجاد کرده و به شما کمک می‌کند تا از رقبای خود پیشی بگیرید.
    • هویت برند می‌تواند با گذشت زمان تغییر کند. اما باید مراقب باشید که حتی در هنگام تغییر برند، ادراک مثبت مشتری را نسبت به برند خود حفظ کنید.

    تفاوت برند، هویت برند و تصویر برند چیست؟

    • برند در برگیرنده‌ی تمامی مواردی‌ ست که یک مجموعه یا کمپانی را تعریف می‌کند: پالت رنگی شما، لوگوی شما، فونت‌ها، تصاویر، صدا و لحن شما، ماموریت، چشم‌انداز، اهداف، شخصیت، محصولات، قیمت‌گذاری و رفتار شما دررسانه‌های اجتماعی.
    • هویت برند کمی خاص‌تر است. و درواقع چهره‌ی برند شماست: انتخاب‌های بصری، محتوایی و لحنی که برای ارائه‌ی ارزش‌ها، داستان برند و محصول خود انجام می‌دهید.
    • تصویر برند به واقع تصویری است که مشتریان از برند شما در ذهن دارند. این تحت تأثیر عوامل مختلفی قرار دارد، از جمله هویت برند، مارکتینگ، تبلیغات و خدمات مشتری
    • برندینگ فرآیند ایجاد و مدیریت برند است. که شامل توسعه هویت برند، ارتباط با مشتریان و اطمینان از یکپارچگی برند در همه نقاط تماس است.

    یک هویت برند قوی به شما کمک می‌کند تا از رقبای خود متمایز شوید، برند خود را در رسانه‌های اجتماعی بسازید، مخاطب هدف خود را جذب کنید و در نهایت کسب‌وکار خود را رشد دهید.

    در ادامه برای مثال برند محبوب فنتی بیوتی را بررسی میکنیم.

    •  Fenty Beauty برند آرایشی خواننده‌ی مطرح ریانا است که به فرمول‌های باکیفیت، بسته‌بندی منحصربه‌فرد، طیف رنگی بسیار گسترده، رنگ‌های جسورانه و قیمت‌های متوسط ​​ شناخته می‌شود. Fenty Beauty در سال 2017 راه‌اندازی شد و به سرعت به یکی از محبوب‌ترین برندهای زیبایی در جهان تبدیل شد. این برند به‌خاطر تلاش‌هایش برای ایجاد محصولاتی که برای همه رنگ‌های پوست مناسب هستند، بارها تحسین شده است Fenty Beauty. همچنین به‌خاطر صدای برند صمیمی، جسور و الهام‌بخشی که دارد الگوی مناسبی برای بسیاری از برندهای فعال در این حوزه است.   Rihanna، خالق Fenty Beauty، می‌گوید: «من می‌خواستم یک برند زیبایی ایجاد کنم که همه بتوانند صرف نظر از رنگ پوست، نوع پوست یا جنسیتشان از آن استفاده کنند،.»

Fenty Beauty نمونه‌ی یک برند موفق است که نشان می‌دهد چگونه یک برند می‌تواند با ایجاد محصولات باکیفیت، بسته‌بندی جذاب و صدای برند قوی، به موفقیتی پایدار دست یابد.

یک هویت برند قوی به شما کمک می‌کند تا از رقبای خود متمایز شوید

هویت یک برند چطور ساخته می‌شود؟

ایجاد یک هویت برند موثر که به طور حقیقی با مخاطب شما ارتباط برقرار کند، به درک عمیقی از خواسته آنها و علاقه‌مند‌ی‌شان نیاز دارد. در این بخش مراحل مختلف ایجاد هویت یک برند را مرور میکنیم.

طراحی هویت برند

با یک تجزیه و تحلیل عمیق از نیاز مخاطب آغاز می‌شود و به یک متخصص هویت برند نیاز دارد. مخاطبان خود را به‌طورعمیق تجزیه و تحلیل کنید و با چالش‌های آنها آشنا شوید. اگر به یک طراح سفارش طراحی لوگو بدهید، در حالی که تصویر واضحی از مخاطب هدف خود ندارید. نتیجه چیزی بجز هدر دادن زمان و هزینه نخواهد بود.

به نقاط درد و چالش‌های مشتریان و اعضای فعال خود توجه کنید. با نمایندگان فروش و دیگر متخصصان در بخش روابط مشتریان صحبت کنید تا دریابید که مخاطبان در حال دست و پنجه نرم کردن با چه چیزی هستند. و چگونه می‌توانید به آنها کمک کنید.

هرچه فعالیت شما در پلتفرم‌های انلاین بیشتر باشد و ارتیاط بهتری با مخاطبان خود داشته باشید، اطلاعات بیشتری برای تجزیه و تحلیل خواهید داشت.

عناصر کلیدی برند

عناصر کلیدی برند خود را که مستقیما با مخاطب شما در ارتباط هستند، توسعه دهید. بیشتر برندهای بزرگ با یک mood board شروع می‌شوند و پس از مدتی به برندهایی تبدیل می‌شوند که مخاطب میتواند آنها را تنها از رنگشان تشخیص دهند. برخی از برندها، مانند Tiffany حتی رنگ‌های برند خود را نیز ثبت کرده‌اند.

فراموش نکنید که رنگ‌ها بسیار قدرتمند هستند و می‌توانند شخصیت برند شما را در اولین نگاه منتقل کنند. هنگام انتخاب رنگ‌های برند خود، این مهم را در نظر بگیرید که این رنگ قرار است هویت برند شما را منعکس کرده و با مخاطب هدف شما صحبت بکندو

برای انتخاب پالت رنگی که به شما کمک می‌کند یک برند به یاد ماندنی ایجاد کنید، به المان‌های رنگی موجود در فضای خود نگاه کنید و پیشاپیش از مخاطب هدف خود سؤال بپرسید. چه رنگی می‌تواند آنها را ترغیب کند؟

چندین دسته رنگ وجود دارد که باید به آنها توجه کنید:

  • پالت رنگ اصلی: رنگ‌هایی که از آنها بیشترین استفاده را می‌کنید و صدای اصلی برند شما را بیان می‌کنند.
  • پالت رنگ ثانویه: رنگ‌هایی که به میزان کمتری از آنها استفاده می‌کنید
  • رنگ‌های متن
  • رنگ‌های پس‌زمینه

فونت‌های برند

درست مانند بسیاری از برندها که رنگ‌های بسیار به‌یادماندنی دارند، فونت‌های منحصربه‌فردی نیز وجود دارند.

هنگام انتخاب فونت‌های برند خود، به صدای برند و احساسی که می‌خواهید ایجاد کنید فکر کنید. آیا می‌خواهید برند شما مدرن و شیک باشد یا سنتی و قابل اعتماد؟ آیا می‌خواهید برند شما سرگرم‌کننده و صمیمی باشد یا جدی و رسمی؟

هنگامی که فونت‌های خود را انتخاب کردید، آنها را در تمامی نقاط تماس بصری به صورت یکسان استفاده کنید تا برند شما یکپارچه و منسجم به نظر برسد.

عناصر تشکیل دهنده هویت برند

لوگو

لوگوی برند یکی از چالش‌برانگیزترین و البته مهم‌ترین بخش‌های برند شما است. چگونه می‌توانید ماموریت، ارزش‌ها و شخصیت برند خود را در یک لوگوی واحد یا واترمارک بیان کنید؟

یک تجزیه و تحلیل رقابتی از برندهای برتر در صنعت خود انجام دهید تا ببینید کدام برندها برجسته هستند و چرا؟ بررسی لوگوی رقبا به شما یک خط فکری مشخص می‌دهد.

هنگام طراحی لوگو، به این نکات توجه داشته باشید:

  • لوگو شما باید ساده و قابل تشخیص باشد.
  • باید با شخصیت برند شما مطابقت داشته باشد.
  • باید با پالت رنگ برند شما مطابقت داشته باشد.
  • باید در اندازه‌های مختلف به خوبی کار کند.
  • باید در برابر تغییرات نور و رنگ مقاوم باشد.
  • باید قابلیت کپی‌رایت داشته باشد.

لحن و صدای برند

هنگامی که یک دفترچه‌ی راهنما برای انتقال سبک برند خود طراحی می‌کنید. باید دقیقاً مشخص کنید که چگونه می‌خواهید با مخاطب خود ارتباط برقرار کنید. این کلید رشد شماست!

اگر فقط تعداد انگشت شماری از افراد در تیم مارکتینگ شما می‌دانند که چگونه برند شما را معرفی بکنند. و چهره‌ی برند شما را همانطور که میخواهید به مخاطب انتقال دهند. طولی نمیکشد که شکست میخورید.

دستورالعمل‌هایی را بنویسید که شامل موارد زیر باشد:

  • بایدها و نبایدهای زبانی، ترجیحات قالب‌بندی و سبک، و صفت‌هایی که توضیح می‌دهند برند شما چه چیزی هست و چه چیزی نیست.
  • مثال‌های دقیقی از پیام‌رسانی و کلماتی که باید استفاده کنید، ارائه دهید.
  • راهنمای سبک برند شما می‌تواند برای تیم‌های داخلی برند دقیق باشد. اما برای پیمانکاران یا فریلنسر‌های خارجی نسخه‌ای خلاصه تر تهیه کنید.

برای انتخاب لحن مناسب برند خود، ابتدا باید به سراغ شخصیت برند بروید.

  • مأموریت برند شما چیست؟
  • چه چیزی آن را از رقبا متمایز می‌کند؟
  • چگونه برند خود را توصیف می‌کنید؟
  • یک مصرف‌کننده چگونه برند شما را تعریف می‌کند؟
  • چگونه می‌خواهید  تجربه محصول یا خدماتتان را برای مشتری رقم بزنید؟
  • میخواهید چه نوع احساساتی را برانگیزید؟

مواردی که به بررسی آنها پرداختیم مراحل مختصری از ساخت هویت یک برند هستند. برای اطلاعات بیشتر در رابطه با تاثیر هویت در برندینگ با ما از طریق اطلاعات سایت در تماس باشید.

منابع:

-brand-identity

brand-identity/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *