چطور یک پرسونال برندینگ موفق بسازیم؟

اهمیت پرسونال برندینگ در چیست؟

ایجاد یک پرسونال برندینگ موفق یکی از موثرترین راه‌ها برای شناخته شدن و معرفی میزان مهارت خود یا مجموعه‌تان در دنیای شلوغ و پرهیاهوی امروز است. جالب است بدانید کلمه “برندینگ” میتواند گاهی در زمینه کسب و کار، بار معنایی منفی به دنبال داشته باشد.این در حالی‌ست که استفاده از اصول و استراتژی‌های صحیح پرسونال برندینگ به شما کمک می کند تا یک هویت منحصر به فرد برای کسب و کار خود ایجاد کنید و به این طریق از رقبای خود متمایز شوید.

پرسونال برندینگ چیست؟ 

برندسازی شخصی یا پرسونال برندینگ فرآیندی است در راستای ایجاد یک برند، برای یک شخص. برندی که در واقع منعکس کننده ویژگی‌ها، ارزش‌ها و تعهدات آن شخص به مخاطبانش است.

بد نیست بپرسیم هدف از ایجاد برند شخصی چیست؟

با وجود تمامی پیشرفت‌های اخیر، همچنان برخی افراد ممکن است برندینگ را به عنوان یک فرایند ریاکارانه و فریبنده ببینند که هدف آن تنها فروش از راه‌های نادرست است. اما آیا همچین باوری صحیح است؟

خیر، هدف از برندسازی شخصی در مرحله‌ی اول این است که به مخاطبان مورد نظرتان کمک کنید تا شما را بهتر بشناسند و پس از آن شما را به عنوان یک متخصص یا صاحب‌نظر در زمینه‌‌ای که در آن فعال هستید، به یاد بسپارند. به نحوی که باور داشته باشند شما بهترین گزینه برای آنها هستید.

متأسفانه، بسیاری از صاحبان مشاغل و افرد این موضوع را درک نمی کنند. اما این تفکر در نتیجه تغییری ایجاد نمیکند و حقیقت این است که اگر می خواهید یک کسب و کار موفق داشته باشید، قدم اول ساختن یک برند شاخص و اصولی است.

تفاوت برندینگ تجاری و پرسونال برندینگ چیست؟

برندسازی تجاری برندسازی کسب و کارها را شامل می‌شود. بنابراین، اگر در رابطه با یک آژانس تبلیغاتی، بوتیک لباس و حتی یک سوپرمارکت صحبتی به میان بیاوریم از یک برند تجاری صحبت کرده‌ایم. اما درباره پرسونال برندینگ ما راجع به یک شخص حقیقی است صحبت میکنیم. این شخص چه فکر می کند؟ به چه چیزی اعتقاد دارد؟ علاقه‌مندی‌هایش چیست؟ تعجبی ندارد که افراد بیشتر از برندهای تجاری با یک پرسونال برند تعامل می کنند. چرا که اساس این برند هویت یک شخص است. ساده است، وقتی به عنوان یک پرسونال برند شناخته شوید مخاطبان احساس امنیت و نزدیکی بیشتری با شما دارند. و به دنبال آن اعتماد بیشتری را جلب می‌کنید. در نتیجه فروش خدمات و محصول روند کوتاه و ساده‌تری را در برند شما طی می‌کند.

هدف از ایجاد پرسنال برندینگ چیست و چرا اهمیت دارد؟

6 قانون طلایی پرسونال برندینگ

متمرکز باشید

بسیاری از افراد بر هیچ موضوع خاصی متمرکز نیستند و سعی میکنند تمامی علایق مخاطبان گسترده‌ی خود را پوشش بدهند. این روند فعالیت اشتباه محض است! شاید مهم ترین نکته برای شما در این جمله خلاصه شود: “پیام اصلی برند خودتان را مشخص کنید و به آن پایبند بمانید.”

بنیانگذار و مدیرعامل یک کمپانی معتبر می‌نویسد: برند شخصی او در پی تغییر نوع فعالیت پزسونال برندش از بازیگری به کارآفرینی فناوری، چالش بزرگی را در سال اخیر تجربه کرده است و او این تغییر را تنها با تمرکز بر پیام همیشگی برند شخصی‌‌اش مدیریت کرده است. متمرکز نگه‌داشتن پیام در بحث پرسونال برندینگ برای گروه هدف باعث می‌شود آنها تعریف شفاف‌تری از شما در ذهن داشته باشند.

پس از این پیام و محتوای خود را به یک موضوع خاص محدود کنید تا در جامعه هدف موردنظرتان به یاد ماندنی شوید. هرچه برند شما متمرکزتر باشد، برای افراد آسان‌تر است که به یاد داشته باشند که شما چه کسی هستید. با انجام این اصل زمانی که صحبت از استخدام یک سخنران یا کارمند جدید می‌شود، برند شما گزینه‌ای است که آنها به یاد خواهند آورد.

 یک داستان را روایت کنید

 آلن گانت، مدیر ارشد استراتژی کمپانی مارکتینگ Skyword و نویسنده کتاب The Creative Curve اهمیت این موضوع را به بهترین شکل توضیح می‌دهد: «بهترین استراتژی پرسونال برندینگ این روزها، ساختن یک روایت واقعی است.»

مطمئن باشید هیچ کس علاقه‌ای به تماشای شما در حالی که با صدای بلند درباره‌ی خود فریاد می‌زنید ندارد.  بنابراین داستانی را حول محور پرسونال برند خود بسازید تا مخاطبان شما بتوانند با آن تعامل داشته باشند. یکی از بهترین راه‌ها برای روایت این داستان تولید محتوای نوشتاری یا ویدیویی است. بسیاری از چهره‌های پرطرفدار شبکه‌های اجتماعی مانند اینستاگرام و یوتیوب عقیده دارند موثرترین راه برای برقراری ارتباط حقیقی ویدیو و لایوها هستند.

ثابت قدم باشید

این مورد را با پاراگراف اول اشتباه نگیرید. در این بخش قصد داریم به شما بگوییم اگر به طور مداوم در مورد یک موضوع با لحن برندی که امضای شماست محتوا منتشر کنید، به راحتی مسیر پرسونال برندینگ را طی کرده و شناخته می‌شوید. برای این کار ابتدا باید اطمینان حاصل کنید که هویت برند شما چه در فضای آنلاین و چه در فضای آفلاین تغییر نکرده و ثابت می‌ماند. این کار در عمل اصلا ساده نیست. اما شما باید ثبات را در سراسر ارتباطات و نقاط تماس خود به محاطبان نشان دهید. این اصل را دست کم نگیرید که چگونه ناهماهنگی‌های کوچک  می‌توانند از اعتبار برند شما بکاهند.

در این ثبات، خلاقیت شما حرف اول را می‌زند. یک فاکتور ثابت و دوستداشتنی را انتخاب کنید و تکرارش کنید. برای مثال انتهای ویدیوهای‌تان با یک اصطلاح که مختص خودتان است خداحافظی کنید. یا حتی سعی کنید شوخی‌ها، لحن و یا عبارات مشخصی را بین خود و مخاطبانتان ایجاد کنید که همواره آنها را به یاد شما برندتان بیندازد.

پرسونال برندهای موفق را تحلیل کنید

ابتدا تعدادی از اشخاص موفق در زمینه‌ی فعالیت خودتان را بشناسید و فعالیت آنها را در تمامی رسانه‌ها زیر نظر بگیرید. بعد از انجام این کار به زودی متوجه خواهید شد موفقیت بسیاری از آنها اغلب از مطالعه‌ی ترندها و تحلیل عملکرد افراد محبوب در پلتفرم‌های متفاوت رسانه‌های اجتماعی و سپس پیاده سازی آنها حاصل می شود. در این راه به یاد داشته باشید برند خود را به یک پلتفرم محدود نکنید. تجزیه و تحلیل را به صورت خلاقانه انجام دهید و اطمینان داشته باشید زودتر از دیگر رقبا از ترندها مطلع خواهید شد.

تحلیل پرسونال برندهای موفق

برند خود را زندگی کنید

شاید شعارگونه به نظر بیاید اگر بگوییم زندگی خود را با برند خود هماهنگ کنید. اما این کار به حقیقی شدن برند شخصی شما کمک بزرگی می‌کند.

همانطور که پیشتر بررسی کردیم، یکی از راه‌هایی که می‌تواند مسیر شما را دشوار کند، جدا کردن هویت برند از زندگی شخصی‌تان است. اگرچه این کار قابل انجام  و انتخاب بعضی افراد است. اما اگر ابتدای مسیر هستید، آسان‌تر است که سبک زندگی واقعی شما و برندتان یکی باشد.

اجازه بدهید مخاطبان داستان شما را برای دیگران تعریف کنند

اثربخش‌ترین روابط عمومی خصوصا در پرسونال برندینگ به صورت دهان به دهان شکل می‌گیرد. ایجاد یک پرسونال برند در عرصه عمومی نیز از این قاعده مستثنی نیست. سردبیرمجموعه‌ی Shopify Plus، داستان‌هایی از زندگی شخصی خود را از طریق لایو و یا برنامه‌های زنده با مخاطبانش به اشتراک می‌گذارد. و جای تعجب ندارد که این داستان بارها و بارها بازتعریف میشود. انسان‌ها اشتیاق شدیدی برای شنیدن و روایت داستان‌ها داردند! حال تصور کنید این داستان‌ها توسط یک شخصیت حقیقی و محبوب روایت شده باشد. آقای سردبیر در ادامه بیان می کند: “برند شخصی داستانی است که مردم وقتی در اتاق نیستید درباره شما می گویند. و خبر خوب اینکه تا حدودی به شما بستگی دارد پرسونال برندینگ و داستان برندتان را چطور تعریف کنید.

در آخر تمامی این موارد به شما در پرسونال برندینگ کمک خواهند کرد. به این شرط که به یک مورد بسنده نکنید و تمامی قوانین و اصول را اجرایی کنید.

منابع

.forbes.com

whats-the-point-of-a-personal-brand

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *