ویژگی‌های یک مشاور کسب و کار حرفه‌ای

در فضای رقابتی این روزها، صاحبان کسب و کار نیازمند داشتن استراتژی‌های مشخص و راهنمایی‌های کارامد هستند .
اما چه کسی می‌تواند این راهنمایی‌ها را در اختیار آنان قرار دهد؟

مشاوران کسب و کار کسانی هستند که می‌توانند به عنوان یک راهنما در کنار کسب و کار شما باشند و موفقیت شما را تسریع بخشند.

انتخاب اینکه کدام یک از این مشاوران می‌توانند برای ما کارامد و مفید باشند نیز یکی از چالش‌های اصلی هر مدیر و کارآفرینی است. بنابراین در این مقاله قصد داریم به ویژگی‌های مهم یک مشاور کسب و کار بپردازیم.

 

تعریف نقش مربی کسب و کار

قبل از ورود به فرآیند انتخاب و آشنایی با ویژگی‌ها، درک نقش یک مشاور کسب و کار حائز اهمیت است. یک مشاور خوب به عنوان یک راهنما و مربی حرفه‌ای عمل می‌کند و استراتژی‌ها و پشتیبانی شخصی و منحصر به فرد را برای صاحبان مشاغل ارائه می‌دهد. آن‌ها به کارافرینان کمک می‌کنند تا از چالش‌ها عبور کنند، مهارت‌های خود را تقویت کنند و برنامه‌های عملی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند.

 

در بلاگی که قبلا منتشر شد درباره نقش مشاورین کسب و کار و انواع آن‌ها توضیح دادیم. پیشنهاد می‌شود آن مطلب را نیز مطالعه کنید.

 

 

ویژگی‌های اصلی مشاور کسب و کار مناسب شما:

 

داشتن تخصص کافی

یک مشاور کسب و کار خوب اغلب در زمینه‌هایی مانند تیم سازی، برنامه ریزی استراتژیک، هدایت منابع انسانی، مارکتینگ و … تخصص دارد.

مشاور مناسب شما باید تخصص همسو با نیازهای شما داشته باشد تا بتواند به خوبی شما را همراهی کند.

 

داشتن تجربه مشابه

قبل از هرچیزی باید بدانید به دلیل کدام مشکل و ضعف در کسب و کارتان نیازمند همکاری با یک مشاور بیزنس هستید. سپس از بین افرادی که می‌توانند به شما کمک کنند، به دنبال آن‌هایی باشید که در سابقه خود، تجربه همکاری با بیزنس‌هایی با مشکل مشابه شما را داشته‌اند.

 

بررسی سبک ارتباطی

ارتباط موثر برای یک رابطه‌ی مشاوره محور موفق بسیار مهم است. در همان آغاز کار از اینکه سبک ارتباطی مشاورتان با شما و اعضای تیم همخوانی دارد، اطمینان حاصل کنید. قدرت کلام بالا و توانایی برقراری ارتباط موثر از ویژگی‌های اصلی یک مشاور حرفه‌ای است.

 

مهارت گوش دادن بالا

یک مشاور کسب و کار موفق باید همدلی قوی و مهارت گوش دادن فعال داشته باشد. او باید بتواند چالش‌ها، دیدگاه‌ها و اهداف شما را درک کند و رویکرد خود را بر این اساس تنظیم کند. بع یاد داشته باشید که شما بیش از هر کس دیگری از شرایط کسب و کارتان خبر دارید. پس بیشترین اطلاعات را خود شما باید به مشاورتان انتقال دهید.

 

 

 

سازگاری با فرهنگ و اهداف شرکت

شما باید مشاور کسب و کاری را انتخاب کنید که فرهنگ و اهداف شرکت شما را درک کند و بتواند رویکرد خودش را با نیازهای سازمان شما منطبق سازد. مشاوری که نتواند خود  را با فرهنگ سازمانی شما منطبق کند، خود به یک مشکل جدید برای شما تبدیل خواهد شد. و صرفا باعث از دست رفتن زمان و هزینه شما می‌شود.

 

یادگیری مستمر

بهترین مشاوران بیزینس متعهد به یادگیری مستمر و به روز رسانی اطلاعات خود هستند. آن‌ها باید در مورد آخرین تغییرات فضای کار، استراتژی‌ها و شیوه‌های تجارت، به روز باشند. با مشاوری کار کنید که برای آموزش خود نیز وقت می‌گذارد و همگام با دانش روز پیش می‌رود.

داشتن شبکه قوی

بهتر است مشاوری را انتخاب کنید که شبکه‌ای قوی از متخصصان در حوزه‌های مختلف دارد و می‌تواند با ایجاد همکاری بین شما و این متخصصان برایتان سودمند باشد.

 

در نهایت به دنبال مشاوری باشد که به کار خود علاقه دارد و واقعا متعهد می‌شود که به شما کمک کند و بخشی از موفقیت کسب و کارتان را در کنار شما به ارمغان بیاورد.

با در نظر گرفتن این عوامل، می‌توانید یک مشاور کسب و کار خوب پیدا کنید که نه تنها نیازهای شرکت شما را برآورده می‌کند، بلکه الهام بخش شما در مسیر رشد و تحولتان باشد.

شرکت بارکد نیز خدمات مشاوره کسب و کار را به صورت کاملا تخصصی ارائه می‌دهد که با در نظر گرفتن تجربه‌ی بالای این شرکت در این موضوع، امید است بتواند مسیر کسب و کار شما را هموارتر نماید.

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *