مراحل طراحی کالکشن پوشاک در 7 مرحله

طراحی کالکشن پوشاک مراحل مختلفی را شامل می‌شود و از آنجایی که کالکشن پوشاک مجموعه‌ای از لباس‌هایی است که طراح در هر فصل آن‌ها را مطابق با معیارهایی خاص از جمله رنگ، برش، خط و … ارائه می‌‌دهد، یک کالکشن معمولا سبک‌های متفاوتی را می‌تواند شامل شود.  در نتیجه برش‌ها، رنگ‌ها و عناصر طراحی در هر سبک، همه آیتم‌های کالکشن را به هم گره می‌زند.

طراح پوشاک معمولا در هر سال دو کالکشن ارائه می‌دهد. کالکشن فصل بهار/ تابستان و کالکشن فصل پاییز/ زمستان. تعداد آیتم‌های کالکشن معمولا بین 30 الی 120 می‌باشد.

مراحل طراحی کالکشن پوشاک

طراحی کالکشن پوشاک شامل مراحل متعددی می‌باشد. این مراحل شامل ساخت هویت کالکشن، انتخاب موضوع و یا منبع الهام، ساخت مودبرد، طراحی اولیه، انتخاب مجموعه نهایی و رسم طرح فنی لباس‌ها، تصویرسازی و نهایتا تهیه شناسنامه می‌باشد.

اما قبل از شروع طراحی کالکشن خود باید به نکات زیر توجه کنید.

 

  • بررسی میزان فروش کالکشن‌های قبلی خود
  • مطالعه ترندهای حال حاضر (سیلوئت، رنگ، پارچه، …)
  • بررسی رقبا
  • در نظر گرفتن میزان بودجه مالی خود
  • در نظر گرفتن زمان

مراحل طراحی کالکشن پوشاک

1- ساخت هویت کالکشن

در این مرحله جامعه هدف باید مشخص شود که لازمه‌ی آن داشتن یک نمای جامع و شناخت کامل از مصرف‌کننده و هم‌چنین داشتن اطلاعات اصلی کالکشن شامل موارد زیر می‌باشد.

  • فصل ارائه کالکشن: بهار/ تابستان یا پاییز/ زمستان. می‌توان برای مناسبت‌های خاص مانند عید نوروز، روز مادر، روز ولنتاین و سایر مناسبت‌ها نیز کالکشن طراحی کرد.
  • جنسیت کالکشن: زن، مرد، کودک، نوزاد، unisex، …
  • نوع بازار: بازار را می‌توان بر اساس میزان درآمد یا موقعیت مالی بازار هدف تعیین کرد. این مورد به عنوان استراتژی برای قیمت‌گذاری محصول استفاده شود.
  • نوع محصول: کژوال، لباس ورزشی، لباس عروس، جین، لباس شنا، …

همانطور که گفته شد قبل از شروع طراحی کالکشن خود باید به طور واضح مشخص کنید که کالکشن خود را به چه کسی می‌خواهید بفروشید و در واقع مشتریان شما چه کسانی هستند. به همین منظور می‌توان با پاسخ به موارد زیر، یک نمای جامعی از مشتریان خود داشته باشید.

  • سن، جنسیت، میزان تحصیلات، ویژگی‌های شخصیتی
  • چه شغلی دارد؟ در چه کمپانی مشغول به کار است؟
  • توصیف یک روز از زندگی او (با چه کسانی در طول روز سر و کار دارد و چه تصمیماتی می‌گیرد)
  • چه چالش‌ها و مشکلاتی دارد که محصول شما می‌تواند آن را از بین ببرد.
  • در تصمیم‌گیری هنگام خرید به چه مواردی بیشتر توجه می‌کند؟ (قیمت، کیفیت، برند، بسته‌بندی و …)
  • اطلاعات خود را به چه روشی بدست می‌آورد؟ (شناسایی منابعی که هنگام تصمیم‌گیری برای خرید اطلاعات خود را از آن‌ها بدست می‌آورد.)
  • چه عواملی در انتخاب برند برای او اهمیت دارد؟ (مطابق ترند بودن، تنوع و برتری در طراحی، داشتن سابقه فروش، پشتیبانی و خدمات مشتریان، متخصص در یک تکنولوژی جدید و …)

حالا که اطلاعات دقیقی از هویت کالکشن و مصرف‌کنندگان خود دارید، می‌توانید هوشمندانه‌تر به طراحی کالکشن مورد نظر خود بپردازید.

2- انتخاب موضوع و یا منبع الهام

در این مرحله ابتدا ترند‌های صنعت فشن شامل رنگ‌ها، پارچه‌ها، برش‌ها و … بررسی می‌شوند. سپس موضوع و یا منبع الهام (Concept) کالکشن و رنگ‌های مد نظر برای استفاده در کالکشن (پالت رنگی) انتخاب می‌شوند. برای انتخاب موضوع کالکشن گزینه‌های زیادی وجود دارد. منبع الهام می‌تواند یک موضوع مفهومی و یا المان محور باشد. به طور کلی تحقیق و پژوهش در مورد موضوع، امر بسیار مهمی است.

3- مودبرد

مودبرد (Moodboard) که ترکیبی از تصاویر، پارچه‌ها، پالت رنگی، سیلوئت انتخاب شده و مواد مورد استفاده در طراحی و تولید کالکشن است، در این مرحله ساخته می‌شود. از مودبرد به عنوان مرجعی بصری برای طراحی کالکشن استفاده می‌شود. تصاویر استفاده شده در مودبرد باید مطابق با منبع الهام، انتخاب شوند.

4- طراحی اولیه

حال بر اساس هویتی که در مرحله اول برای کالکشن ساخته شد و هم‌چنین مودبرد طراحی شده، آیتم‌های کالکشن طراحی می‌شوند. در فرآیند طراحی، ابتدا اسکچ‌های اولیه زده می‌شوند. باید در طراحی‌ها توجه کرد که عوامل عمده‌ای که نوع سیلوئت را تعیین می‌کنند در نظر گرفته شوند. پس از تهیه اسکچ‌های اولیه، لباس‌های نهایی از میان اسکچ‌ها به گونه‌ای انتخاب می‌شوند که به راحتی با یکدیگر استفاده شوند.

سیلوئت: به فرم کلی و نمای خارجی که لباس زمانیکه روی بدن شما قرار می‌گیرد ایجاد می‌کند، سیلوئت گفته می‌شود. به منظور همسان‌سازی و فرم‌دهی بهتر طراحی‌ها، لازم است تا سیلوئت لباس‌ها را مشخص کرد.

به عبارت دیگر، سیلوئت طرح کلی لباس است و نه جزئیات کوچک.

مود برد و طراحی کالکشن پوشاک

5- انتخاب مجموعه نهایی و رسم طرح فنی لباس‌ها

در این مرحله طرح فنی (Technical drawing) لباس‌ها ترسیم می‌شوند. پس از انتخاب لباس‌ها از میان اسکچ‌های طراحی شده، طرح جامعی از تمامی لباس‌های منتخب شامل نمای جلو و پشت ترسیم می‌شود. طراحی‌ها باید به گونه‌ای ترسیم شوند که تمامی جزئیات لباس‌‌ به خوبی نشان داده‌ شوند. سپس برای هر یک از لباس‌ها یک کد شناسایی و یا نام تعیین می‌شود. هم‌چنین نوع پارچه مورد استفاده و رنگ هر لباس باید ذکر شود.

 

6- تصویرسازی

در این مرحله می‌توان کالکشن کامل را با استفاده از تصویرسازی به نمایش گذاشت. هدف از  تصویرسازی کالکشن، نشان دادن خصوصیات و ویژگی‌های پارچه‌های مصرفی از قبیل وزن، جنسیت، حجم و قابلیت تحرک‌پذیری آن‌هاست. نکته قابل توجه در تصویرسازی انتخاب فیگور است. فیگور باید به گونه‌ای انتخاب شود تا مطابق هویتی که در مرحله نخست برای کالکشن ساخته گردید، باشد.

تصویرسازی کالکشن پوشاک

7- تهیه شناسنامه 

در نهایت شناسنامه محصولات باید با جزئیات کامل شامل متراژ پارچه مورد نیاز، نام کارخانه تولیدکننده پارچه برای هر لباس و هم‌چنین نحوه دوخت هر قطعه، تهیه شود. این مرحله یکی از مهم‌ترین مراحل طراحی کالکشن پوشاک است. زیرا توسط این شناسنامه، لباس طراحی شده را می‌توانیم به تولید برسانیم و آن را به یک لباس واقعی تبدیل کنیم.

 

تهیه شناسنامه کالکشن پوشاک

به طور کلی یک طراح برای کار در حوزه مد و فشن، به گستره وسیعی از مهارت‌‌ها نیاز دارد. مهارت‌هایی از قبیل توانایی ترکیب رنگ‌ها، جنس‌های مختلف پارچه، داشتن دید باز در خصوص مد و فشن و مهارت برقراری ارتباط.

هم‌چنین داشتن دانش ابتدایی در خصوص اقتصاد و بازاریابی فشن برای طراح لباس ضروری است. این امر به ذخیره زمان و منابع مالی کمک بسیار زیادی خواهد کرد.

علاوه بر آن، آگاه بودن نسبت به ترندها و تکنولوژی‌های جدید و فرهنگ عمومی (از سیاست تا هنر) امر مهمی است.

مهم‌ترین نکته‌ای که برای خلق و طراحی یک کالکشن باید در نظر بگیرید، این است که شما برای خودتان طراحی نمی‌کنید، بلکه برای مصرف‌کنندگان خود طراحی می‌کنید. بنابراین یادتان باشد که سلایق آن‌ها باید در اولویت قرار گیرد.

 

منابع و مراجع

https://www.infobloom.com/what-is-a-fashion-collection.htm

https://fashionandillustration.com/en/how-to-create-a-fashion-collection/

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *