,

چگونه لباس طراحی شده را به تولید برسانیم؟

 

خلاقیت امری است که در طراحی کاربرد فوق العاده ای داشته و با ایجاد توانایی بهره گیری از خلاقیت است که طراحی و خلق لباس شکل می‌گیرد. طراحان لباس باید بر روی ایده پردازی تمرکز داشته و با درک قوی و بهتر بتوانند به این عمل بپردازند. صد البته خلق ایده با تمرکز و تقویت دید محیط اطراف رشد می نماید.

روند خلاقانه طراحی یک لباس در هر طراح متفاوت است. این روند می‌تواند از ایجاد یک مود برد که تجسم احساسات طراح است، باشد تا تماشای لباس های فروشگاه های قدیمی و بازسازی فرم آن ها در لباس های دیگر. گاهی نیز می‌توان با مواد اطراف و الهام گرفتن از بسیاری از اجسام مختلف نیز یک لباس جدید طراحی نمود.

در واحد طراحی یک کسب و کار پوشاک نیازی به انجام حرفه ای فعالیت های هنری همچون نقاشی نیست ولیکن فعالیت ترکیب رنگ ها و سایه ها باید با مهارت اعمال گردد و البته یک طراح باید قادر به کار با پارچه و استفاده از منسوجات به شیوه ای خلاق باشد و همچنین در زمینه تجربیات خیاطی ، نظیر الگوسازی پوشاک، پارچه شناسی، دوخت و …. نیز باید اطلاعات و تجربه کافی داشته باشد و همچنین بتواند تفاوت موجود بین سطوح مختلف کیفیتی پارچه ها را تشخیص دهد.

واحد طراحی باید از تغییرات بازار مد آگاه بوده و لحظه به لحظه اخبار مد در این واحد دنبال شود. طراح باید علاقمند به یادگیری مطالب جدید و خواندن مجلات، وب سایت ها و کتاب های مرتبط بوده و همچنین به میزان کافی نیز از تاریخ طراحی مد آگاه باشد.

فرآیند طراحی لباس از عناصر متعدد و متنوعی تشکیل می گردد که در ذیل به بخشی از آن ها اشاره می شود:

1- پارچه

  • جنس پارچه

با توجه به نتایج تحقیق و مطالعات بازار و همچنین بررسی شرایط مد و لباس در دنیا و نیز در نظر گرفتن بازار هدف ، نوع و سطح کیفی و قیمت محصولات مورد نظر مجموعه ، عملیات انتخاب پارچه و رنگ بندی آن صورت می پذیرد. این امر غالبا توسط تیمی متشکل از طراحان ونمایندگان فروش و بازاریابی و عمدتا به صورت فصلی صورت می گیرد.

در کنار این انتخاب و تعیین جنس، نوع و رنگ بندی پارچه با توجه به نوع محصولات و در صورت نیاز، خرج کار هایی هچون کشبافت، حریر، گیپور و یا ملزوماتی همچون زیپ که عمدتا همخوانی رنگ با پارچه تنه اصلی در آن ها مدنظر می باشد نیز، انتخاب و فعالیت های مرتبط با سفارش گذاری و تامین آنها نیز برنامه ریزی می‌گردد.

  • ویژگی های پارچه

شروع فعالیت های واحد طراحی در سازمان هایی که سری پارچه ها و رنگ بندی آن ها به تامین‌کنندگان پارچه سفارش‌گذاری می گردد، با تعیین نوع، جنس، مدل پارچه و رنگ بندی آن آغاز می‌شود که این امر برای دستیابی به نتیجه ای موفق بایستی نتیجه تحقیقات و بررسی های کارشناسانه باشد.

طراحان و کارشناسان واحد طراحی با انجام فعالیت های مدونی با استفاده از تحقیقات اینترنتی و بررسی ژورنال های مد ولباس فصل، نسبت به تعیین نوع پارچه های مورد نیاز اقدام نموده و طی جلسه ای با حضور مسئولان ارشد تصمیم گیری، لیست نهایی نوع، جنس و مدل پارچه های مورد نظر برای آن فصل تهیه می گردد.

پس از تعیین نوع و مدل پارچه مورد نظر، برای سفارش گذاری تامین پارچه ها بایستی رنگ بندی سری پارچه و تنوع و تعدد رنگی آن‌ها نیز تعیین شود.

این اطلاعات را می‌توان در قالب جدولی با عناوینی چون: رنگبندی سری پارچه ها و یا فرم سفارش بافت و رنگ به واحد بازرگانی به منظور اقدام به جهت سفارش گذاری ارائه داد. البته در این رابطه و پس از تحقیقات و بررسی جریان حاکم بر دنیای مد و لباس، تمام مشخصه های کسب شده بایستی بومی سازی گردیده و متناسب با نگاه، احساس و روحیات مشتری‌های آن سازمان، انتخاب شود. همچنین در انتخاب پارچه بایستی شرایط آب و هوایی و فصلی و محدوده جغرافیای نیز مورد توجه قرار گیرد.

شناخت فرایند های مکمل در استفاده از پارچه و تولید محصول (با اقداماتی همچون چاپ، گلدوزی، تکه دوزی و …) و نیز تسلط به اندازه ها و سایزها در کنار اشراف به الگو و قواره لباس، از دیگر موارد مرتبط و تاثیر گذار در فرایند طراحی لباس است.

انتخاب پارچه در صنعت پوشاک

2- بانک اطلاعات طراحی

به منظور تهیه و تکمیل بانک اطلاعات طراحی، حاوی مدل ها، طرح ها، مشخصات نمونه و کد رنگ های مورد استفاده برای هرجنس پارچه به همراه شماتیکی از فعالیت های تزیینی مورد استفاده بر روی محصولات تولیدی سازمان، امری است که در بهبود روند فعالیتی واحد طراحی و تسریع عملیات در سازمان کمک شایانی به طراحان می نماید.

برای انجام بهینه این امر و به عنوان مثال برای تکمیل بانک جامع چاپ و گلدوزی (یعنی بانک اطلاعاتی که در آن موارد مرتبط با طرح های چاپ و گلدوزی خلق و یا اجرا شده، از گذشته تا به اکنون ثبت شده است) ثبت موارد زیر پیشنهاد می‌شود :

  • نام و مشخصه طرح: جهت شناسایی محصول برای آن نام بگذارید.
  • کاربرد طرح: با توحه به نوع و مدل طرح و با توجه به کاربرد آن ، دسته بندی آن متناسب با رده سنی و جنسیت محصول مورد نظر صورت پذیرد.
  • کد و سریال طرح: برای سفارشات و ردیابی بهتر در روند تولید نیاز است که هر طرح یک کد و سریال مشخص داشته باشند.
  • جایگاه و موقعیت طرح: جایگاه و موقعیت بهینه اجرای طرح بر روی محصول مشخص می‌شود.
  • روش و تکنیک اجرا: بیان تکنیک فنی اجرای طرح در این قسمت از بانک اطلاعاتی نوشته می‌شود.
  • جنس و مواد اجرا: جنس موادی که طرح با آن جرا می‌شود و نیز جنس پارچه ای که اجرای طرح روی آن پیشنهاد شده امری است که در بانک اطلاعات طراحی به صورت مشخص بایستی به آن اشاره شود.
  • مشخصات و ویژگی های مجری طرح: باید بیان شود که اجرای طرح نیاز به چه نوع تجهیزات تکنولوژیکی خاصی دارند و این تکنولوژی در انحصار کدام مجموعه ها می باشد.
  • نام طراح یا ابداع کننده طرح: نام و مشخصات طراح نیز در انتهای لیست ثبت می‌شود.

3- طراحی نمونه و نمونه گیری

به منظور انجام عملیات نمونه دوزی، اطلاعات مورد نیاز در قالب یک فرم و با تایید طراح و مدیر طراحی به قسمت نمونه دوزی تحویل می‌شود. فعالیت نمونه دوزی در سازمان ها بسته به وسعت و عملکرد آن، روش های متفاوتی را می تواند دنبال نماید. در برخی از مجموعه ها قسمت نمونه دوزی زیر مجموع واحد طراحی فعالیت نموده و تمام عملیات مرتبط با دوخت نمونه زیر نظر مدیریت یا مسئول طراحی صورت می‌پذیرد. در برخی از مجموعه ها نیز، عملیات نمونه دوزی با نظارت واحد طراحی و در قسمت دوخت انجام پذیرفته؛ البته در مجموعه‌ها و سازمان های بزرگ که فعالیت نمونه دوزی به دلیل تعدد نمونه های دوخته شده در یک روز و نیز تنوع محصولات تولیدی، دایره وسیعی را پوشش می‌دهد، برای عملیات نمونه دوزی مجموعه ها واحد نمونه گیری سفارش دوخت را از واحد طراحی دریافت نموده و پس از انجام عملیات دوخت، نمونه ها را به واحد طراحی تحویل می‌نماید.

فرم نمونه دوزی بایستی در عین اختصار، حاوی اطلاعات و مشخصات کافی طرح و مدل بوده تا در حین انجام عملیات نمونه دوزی، هیچ پرسش در ذهن نمونه دوز ایجاد نشود.

شناسنامه تولید پوشاک

4- بررسی نمونه ها

بعد از دوخت، نمونه آماده در جلسه ای به نمایش گذاشته می شود. در این جلسه افراد صاحب نظر همچون مدیران و کارشناسان حوزه بازاریابی، طراحی و تولید حضور دارند. نمونه را از جوانب مختلف مورد بررسی قرار می‌دهند و نسبت به تایید و یا رد نمونه و یا ایجاد تغییراتی در آن تصمیم می‌گیرند.

5- صدور سفارش تولید محصول

پس از تایید نمونه مورد نظر، با اطلاعات کافی و دقیق، به صورتی که در عین اختصار تمامی اطلاعات مورد نیاز برای تولید را در بر گرفته باشد، به واحد برنامه ریزی ارجاع داده می‌شود.

پس از اعلام این اطلاعات به واحد برنامه ریزی، این واحد ضمن قرار دادن این سفارش در برنامه تولید کارخانه، نسبت به بررسی مواد و ملزومات مورد نظر باری تولید این سفارش اقدام می‌نماید.

 

منابع

برزیده،حمیدرضا،مدیریت و مهندسی در صنعت پوشاک،تهران، انتشارات جنگل

www.medis.edu.sg

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *