5 تکنیک برای جلوگیری از فرسودگی تیم

 

مهارت تیم سازی و تیم داری در صنعت پوشاک معمولا آن قدر بدیهی پنداشته می‌شود که مدیرها بدون آمادگی و بدون دانش و تجربه وارد آن می‌شوند. ما معمولا آموزش رسمی برای مدیریت تیم نمی بینیم. از طرفی مدیر تاثیر شگرفی بر سرنوشت کار و زندگی اعضای تیمش دارد. مدیر خوب می تواند مسیر رشدی فراهم کند که هم تیم نفع بیشری ببرد و هم خود شخص پربازده تر و سرحال تر باشد. از طرفی مدیر بد می‌تواند مسیر شلی اعضای تیمش را به قهقرا بکشاند.

یک مدیر تیم در حالت ایدئال می‌خواهد تمام اعضای تیمش دستاوردهای فوق العاده ای داشته باشند. اما از طرفی هم نمیخواهید 100 درصدشان برای شغل بعدی دندان تیز کنند یا به نقش فعلی شان قانع باشند. باید تعادلی برقرار کنید تا بتوانید هم از آدم هایی داشته باشید که به دنبال تغییر هستند و هم آدم هایی که ثبات می خواهند. برای درک انگیزه ی آدم های مختلف، باید با تمامی آن ها روابط تمام صریح داشته باشید.

عموما بعضی از اعضای تیم دستاوردهای کم مایه ای خواهند داشت و برخی هم به کل شکست خواهند خورد. وقت گذاشتن برای کسانی که بهترین عملکرد را دارند پربازده ترین کار ممکن است. اما به هرحال باید برای مدیریت بقیه ی افراد هم فکری بکنید. در ادامه چند تکنیک برای همین کار ارائه شده است:

  • گفت و گوهای مسیر شغلی

انگیزه و آرزوی آدم ها را در یابید تا کمک کنید در جهت رسیدن به رویاهایشان گام بردارند.

برای فهمیدن مسیر رشد کارکنان، باید با هریک از آن ها در مورد مسیر شعلی اش صحبت کنید تا شناخت بهتری از آن ها به دست آورید. آمال و آرزوهایشان را بفهمید و کمک کنید به رویاهایشان برسند. بهتر است در مورد داستان زندگی ، رویاهایشان و برنامه های سالانه ی آن ها صحبت کنید.

  • مدیریت رشد

ببینید چه کسی به چه جور فرصت هایی نیاز دارد و چطور می توانید آن را فراهم کنید.

نگاهی به تیمتان بیندازید و مطمئن شوید می دانید آرزوه ها و مسیر رشد هر یک از افراد چطور با نیازهای جمعی تیم هم راستا شده است. اکنون باید برای هر یک از افراد تیم ، یک برنامه رشد سه تا پنج موردی بنویسید. سعی کنید راه هایی برای سوق دادن عملکرد های خوب به سمت عملکرد های فوق العاده پیدا کنید. اگر در تیم کسانی وجود دارند که عملکرد خوبی ندارند و بهتر هم نمیشوند ، دیگر باید وارد فرایند اخراج شوند.

  • استخدام

وقتی دارید استخدام میکنید ، قطعا به دنبال کسی هستید که خیلی خوب از پس کار بربیاید. همواره برای استخدام در تیم باید این نکته را رعایت کنید که مهارت آن فرد در گروه ادغام شود و سایر اعضای تیم هم دقیقا همان مهارت را نداشته باشند . هم خوانی با تیم را هم درست مثل مهارت ها با دقت تعیین کنید تا سوگیری ها به حداقل برسد.

فرایند استخدام اهمیت زیادی دارد. استخدام سهم بسزایی در ساختن یک تیم عالی دارد. برای تشخیص هم خوانی تیمی، مصاحبه خودمانی بهتر از مصاحبه رسمی است.

  • اخراج

برخی شرکت ها وقت زیادی صرف فرایند استخدام نمی کنند ، با این استدلال که اخراج کردن آدم ها کار ساده ای است  این یک اشتباه مهلک است. اخراج کردن اصلا ساده نیست، چه از نظر احساسس و چه از نظر قانونی. در شرکت هایی که مثل آب خوردن آدم اخراج میکنند ، تصمیم بسیاری از اخراج ها اشتباه یا غیرمنصفانه گرفته می شود و باعث میشود حتی کسانی که عالی کار می کنند کم کم نگران شوند. وقتی چنین ترسی به جان آدم ها بیفتد، دیگر دست به کارهای پر ریسک نمی زنند. کمتر یاد میگیرند و کمتر رشد میکنند و در کل کوچک تر از چیزی می شوند که می توانستند باشند. این دقیقا نقطه مقابل رشد فردی است.

برخی دیگر از شرکت ها هم دقیقا برعکس عمل میکنند . آنقدر اخراج را به هفت خان رستم تبدیل میکنند که اعضای خوب تیم مجبور میشوند اعضای ضعیف را به دوش بکشند و سرخورده شوند.

  • ارتقاها

هیچ چیز مثل رییس بی انصافی که کارکنانش را بر اساس میل شخصی ارتقا میدهد ، یا مدیری که کارکنانش را خیلی سریع تر از مدیر اتاق بغلی ارتقا میدهد، در تیم حس بی عدالتی ایجاد نمی کند.

برای جلوگیری از این بی عدالتی ها ، افراد تیم را دقیق زیر نظر داشته باشید . از تمام اعضای تیم بخواهید لیستی از گزینه های ارتقا را به همراه دلیل ارسال کنند.

در کل عضویت در تیمی که همه عاشق کارشان هستند و از کارکردن در کنار هم لذت می برند یکی از بزرگ ترین لذت های دنیاست. ساختن چنین تیمی کار دشواری نیست اگر با هریک از اعضای تیمتان گفت و گوهای مسیر شغلی داشته باشید. برای هریک از کارکنانتان سالی یک بار برنامه مدیریت رشد تنظیم کنید . آدم های درستی استخدام کنید و آدم هایی را که لازم است اخراج کنید. آدم ها را به درستی ارتقا دهید و مثل یک شریک با کارکنانتان همکاری کنید.

در کنار هم دستاوردهایی خواهید داشت که به تنهایی در خواب هم نمی شود دید و در عین حال که تک تک افراد در راستای رویاهایش نیز قدم می گذارد.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *