برندبوک کتابچه‌ای برای تمام فصول

برندبوک

برندبوک مجموعه‌ای از تمام اجزای یک برند است. یکی از قدیمی‌ترین و صمیمی‌ترین دوستانتان را در نظر بگیرید. احتمالا می‌توانید تصور کنید که در هر شرایطی، چه عکس‌العملی نشان خواهد داد. چه سبک لباس‌هایی می‌پوشد، چگونه صحبت می‌کند. به چه رنگی علاقه دارد، غذا مورد علاقه او چیست و در هنگام خوشی یا سختی چگونه کنارتان خواهد بود.

داشتن چنین دوستی، معمولا آرامش‌بخش است. شناخت باعث ایجاد صمیمیت می‌شود.

حالا تصور کنید دوست دیگری دارید. هر بار که با او مواجه می‌شوید سبک متفاوتی لباس پوشیده، جملات کاملا متفاوتی به کار می‌برد. به چیزهایی که دیروز علاقه داشت دیگر علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و هدیه‌ای که برایش انتخاب کردید را نامناسب می‌داند.

فکر نمی‌کنم با چنین دوستی بتوانید رابطه صمیمانه‌ای برقرار کنید. رفتار او اصلا قابل پیش‌بینی نیست. احساس آرامش و صمیمیت به وجود نمی‌آید.

تفاوت یک برند که با استراتژی مشخص که با استفاده از برندبوک ساخته شده و برندی که برندبوک ندارد هم چنین چیزی است.

برندبوک چیست؟

برندبوک مجموعه‌ای از تمام اجزای یک برند است. از ارزش‌های اساسی و شالوده اصلی برند گرفته، تا شکل و شمایل گرافیکی و لحن برند. در این کتابچه، تمامی جزییات لازم برای شناخت شخصیت برند و ادامه حیات برند درج می‌شود. ممکن است در هنگام شروع برند کوچک باشد، اما وجود یک برندبوک کامل باعث می‌شود حرکت به سمت توسعه برند راحت‌تر و روان‌تر انجام شود. همچنین تمامی کارکنان و در تمامی مراحل کار می‌توانند با استفاده از این برندبوک، متناسب با شخصیت برند و با هارمونی پیش بروند. وجود ارزش‌های مشترک بین شخص و برند باعث ایجاد وفاداری می‌شود.

 

 

موضوعاتی که در این کتابچه برند (برندبوک) درج می‌شوند معمولا شامل موارد زیر است:
  • داستان و شخصیت برند
  • نام برند
  • ارزش‌ها و ماموریت و چشم‌انداز برند
  • آنالیز رقیب‌ها و بازار هدف
  • ویژگی‌های بصری برند شامل:
  • لوگو برند و نمونه‌های مختلف آن
    • ترکیب‌های رنگی
    • فونت‌ها به همراه اندازه‌ها و مدل‌های مختلف آن‌ها
    • استایل و مدل عکاسی ها برای تبلیغات
  • زبان و لحن برند ( به عنوان مثال لحن برند جدی و رسمی است یا دوستانه و صمیمی)
  • گاهی استراتژی مارکتینگ هم می‌تواند در برندبوک قرار بگیرد

هدف یک برندبوک در نهایت، آنالیز موارد بالا و ایجاد یک دیدگاه، تصویر و صدای منحصر‌به‌فرد برای برند شما است.

برندبوک چیست؟

آیا همه برندها به برندبوک احتیاج دارند؟

جواب کوتاه، بله!

هر برند مانند یک موجود زنده است. متولد می‌شود از مراحل مختلف عبور می‌کند و رشد می‌کند. راز موفقیت برندهایی که سالیان طولانی در دنیای پر رقابت امروز دوام می‌آورند، حفظ ارزش‌های اساسی برند است.

ثبات داشتن در مسیر، ایجاد ساختار و شکل ظاهری ثابت و ایجاد حس آرامش و امنیت برای مخاطب، می‌تواند وفاداری او را به کسب‌وکار ما تضمین کند.

ممکن است در ابتدای کار، تهیه چنین کتابچه کامل و جامعی غیرضروری یا اضافی به نظر بیاید، اما دقیقا تفاوت یک کسب‌وکار با عمری کوتاه، بدون برنامه و ناپایدار با برندی ماندگار که پایه‌های محکم و قابلیت توسعه دارد در رعایت همین موارد مهم اولیه است.

شخصیت و داستان برند

در این مرحله باید تصمیم بگیرید می‌خواهید برند شما به چه چیزهایی شناخته شود؟ الیاف طبیعی و پایدار؟ متناسب برای سایز بزرگ؟ مطابق مد روز؟ یا شاید پشت ساخته شدن این برند داستانی هست که برند شما به آن شناخته شود. زنان روستایی سرپرست خانوار که الیاف طبیعی منطقه خود را تبدیل به لباس می‌کنند؟ یا شاید یک اتفاق یا مشکل شخصی باعث شده جای خالی در بازار پیدا کنید. مانند مادری که فرزندش دچار معلولیت بود و نمی‌توانست دکمه شلوار جین را بندد. اما دوست نداشت با شلوار ورزشی و متفاوت از دوستان دیگرش به مدرسه برود. در نتیجه مادر این کودک برندی به وجود آورد که شلوار‌های با ظاهر شلوار جین معمولی اما متناسب شده برای کودکان دچار معلولیت تولید می‌کند.

هر چه که باشد، تمامی موارد و مراحل بعدی باید از همین مرحله نشات بگیرد. در نتیجه ساختن شخصیت و داستان برند، توجه و برنامه‌ریزی ویژه‌ای لازم دارد. خلاصه‌ای از داستان و شخصیت برند در ابتدای برندبوک قرار می‌گیرد.

نام و ارزش‌های برند

در مراحل ساخت برند، شاید یکی از سخت‌ترین مراحل، همواره انتخاب نام برند است. این نام باید خوش‌آوا، راحت برای تلفظ کردن و خواندن و نوشتن و از همه مهم‌تر گویای شخصیت برند باشد.

نام و ارزش‌های برند که در مراحل ایجاد و نوشتن استراتژی انتخاب می‌شوند، جزو مورادی است که در برندبوک ثبت می‌شود.

آنالیز رقیب‌ها و بازار هدف

یک کسب‌وکار زمانی می‌تواند بهینه کار کند که بر اساس نیاز بازار طراحی شده باشد. از اشتباهاتی که در اکثر تولیدی‌ها و مزون‌ها اتفاق میوفتد، بررسی نکردن بازار، انتخاب نکردن جامعه هدف خاص و نشناختن رقبای موجود در بازار است. اغلب یک تولید کننده ناآگاه، برای فروش بیشتر، می‌خواهد کل جامعه کشور را مخاطب قرار دهد و به اصطلاح برای “همه” تولید کند. در حالی که این استراتژی نمی‌تواند الزاما درست باشد. گاهی انتخاب هوشمندانه کوچکترین جامعه هدف، می‌تواند بیشترین سود را به ارمغان بیاورد.

ویژگی‌های بصری برند

حال با استفاده از تمامی مواردی که در بالا ذکر شد، می‌توان شکل ظاهری برند را ساخت. ویژگی‌های بصری یک برند از اولین مواردی که هستند که مخاطب با آن مواجه می‌شود. به همین دلیل باید چکیده‌ای از داستان و حس و حال برند را داشته باشد تا گروه هدف مورد نظر خود را به سرعت جذب کند. به عنوان مثال اگر یک شخصیت جدی و رسمی برای برند در نظر گرفته شده باشد، استفاده از رنگ‌های جیغ و فونت‌های فانتزی در لیبل و بسته‌بندی، ممکن است مناسب نباشد و مخاطب را گیج کند.

لوگو و نمونه‌های مختلف آن: با توجه به محل استفاده، نوع لوگو ممکن است متفاوت باشد. به عنوان مثال لوگو‌ روی سطوح تیره و روی سطوح روشن، یا لوگو برای استفاده در لیبل پارچه‌ای و لوگوی روی کارت ویزیت مدیرعامل برند، می‌تواند متفاوت باشد. به همین دلیل و برای حفظ هارمونی، تمامی ورژن‌های مختلف قابل استفاده باید در برندبوک موجود باشد.

ترکیب‌های رنگی: رنگ‌ها به علت ایجاد حس‌های مختلف در انسان نقش بسیار مهمی در مکالمه برند با مخاطب دارند. با توجه به حسی که می‌خواهیم برند ما ایجاد کند، این ترکیب رنگ‌ها انتخاب می‌شود. رنگ‌ها در بخش‌های مختلف مانند، وبسایت و شبکه‌های اجتماعی، لیبل‌ها و کارت‌ها، بسته بندی و موراد دیگر استفاده می‌شوند. این نقش آنچنان مهم است که برندهای بزرگی مانند تیفانی، هرمس و ولنتینو، رنگ‌های مخصوص خودشان را به ثبت رسانده‌اند و برند دیگری اجازه ندارد از آن رنگ‌ها استفاده کند.

فونت‌ها: مانند رنگ‌ها، فونت‌ها هم نقش بصری مهمی دارند. این فونت‌ها در لوگو، وبسایت و حتی نامه‌های اداری برند، استفاده می‌شوند و هارمونی خوبی به آن می‌دهند.

استایل و مدل عکاسی: یک برند لباس ممکن است لباس را تنها روی رگال نمایش دهد. دیگری برای هر فصل با استفاده از کانسپت خاص، عکاسی ادیتوریال داشته باشد. دیگری عکاسی صنعتی و تجاری را ترجیح بدهد. هر کدام از مدل‌های عکاسی می‌تواند متناسب با شخصیت برند استفاده شود. در نهایت یک دست بودن و یک شکل بودن هر کالکشن مهم است.

زبان و لحن برند

دوستانی که در ابتدای مطلب تصور کرده بودید را دوباره به یاد بیاورید. احتمالا می‌توانید لحن، آهنگ و نوع استفاده از کلمات آن‌ها را تصور کنید. هر برند هم با توجه به مخاطب هدف خود و شخصیتی که برای خود ساخته‌ است باید لحن متناسبی داشته باشد. این لحن در تمامی محصولات و محتوای مارکتینگ آن‌ها استفاده می‌شود.

برندبوک، راه‌حلی برای هر بحران

برند مانند یک موجود زنده، زندگی و رشد می‌کند. ممکن است شرایطی پیش بیاید که نیاز باشد ساختار و ویژگی‌ها و رویکرد برند تغییر کند. الزاما همیشه پافشاری روی استراتژی‌های گذشته و برندبوک اولیه، بهترین راه‌حل نیست. انعطاف‌پذیری از ویژگی‌های خوب و حیاتی برای یک برند است. به همین دلیل برندبوک هم یک کتابچه پویا است. ممکن است در طول زمان تغییراتی در آن ایجاد شود. یا ممکن است با توسعه برند، مواردی به آن اضافه شود.

در نهایت داشتن چنین دستورالعملی در هر شرایطی راهنما و راهگشا خواهد بود.

منابع:

https://zapier.com/blog/brand-book-for-small-business

/https://blog.icons8.com/articles/branding-design-brand-book/

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *