, ,

بررسی فرآیند و چگونگی عملکرد یک کارخانه‌ پوشاک

کارخانه پوشاک از بخشهایی متفاوت با وظایف و عملکردهای تخصصی تشکیل شده است. این در حالی‌ست که مسئولیت مشترک در بین تمامی بخش‌ها کمک به پیشبرد هرچه بهتر تولید است. کارخانه‌ پوشاک و به طور کلی صنعت پوشاک درواقع مرحله نهایی تولیدات نساجی است که در آن پارچه به ابعاد واشکال متفاوت بریده می شود تا محصول مورد نظر تولید شود.

مقدمه:

مهندسی پوشاک مبحثی گسترده است. این حرفه در واقع از اشتراک و التقاط فناوری‌های متفاوتی به وجود آمده است که هر یک از آنها سهمی تخصصی در تولید و کارخانه‌  پوشاک دارند. صنعت پوشاک صنعتی با تنوع بسیار بالاست. و در همراهی با صنایع نساجی، ترکیبی پیچیده از انجام عملکردهای متفاوت از تبدیل لیف به نخ و سپس پارچه را تشکیل می دهد. علاوه بر این، صنعت پوشاک یکی از قدیمی ترین و بزرگترین صنایع در زمینه‌ی فراهم آوری فرصت‌های شغلی گوناگون است. ماهیت وسیع و متنوع صنعت پوشاک طیف گسترده ای از بازار را در برمیگیرد.

فرآیند تولید پوشاک در کارخانه‌  پوشاک مراحل و مجموعه عملکردهای متعددی از دریافت سفارش تا حمل و نقل پوشاک تمام شده را شامل میشود. نمودار خطی به درک چگونگی مسیر تولید و درواقع نحوه تبدیل مواد اولیه به پوشاک قابل استفاده کمک میکند.

هریک از این مراحل در بخش‌های متفاوت و مجزایی از کارخانه‌  پوشاک انجام می‌شود که در ادامه به معرفی و بررسی هریک می‌پردازیم.

مرچندایزینگ (بازارپردازی) :

این فرایند که یکی از بخش‌های حیاتی روند تولید محسوب میشود شامل برنامه‌ریزی، توسعه ارسال سفارش (محصول) به خریدار است. فرایند مرچندایزینگ درواقع هدایت و نظارت به منظور پردازش موفقیت‌آمیز یک سفارش را بر عهده دارد. بازارپردازی در کارخانه‌  پوشاک دو بخش مرچندایزینگ محصول و مرچندایزینگ بازاریابی را دربر میگیرد.

هدف اصلی بخش مرچندایزینگ، توسعه محصول، براورد هزینه، سفارش و در نهایت تماس مستقیم با خریدار است. مرچندایزینگ محصول در واحد پوشاک مربوطه انجام می شود و تمامی مسئولیت‌های قید شده از ابتدا تا انتهای مسیر را شامل میشود.

بخش های کارخانه پوشاک

پیش تولید:

بخش نمونه‌گیری در کارخانه‌  پوشاک پیش از تولید با بخش مرچندایزینگ و بخش تولید هماهنگ می‌شود. نمونه‌گیری جهت پیش‌بینی ظاهر محصول نهایی انجام می‌شود. وظیفه اصلی این بخش تطبیق الگو با محصول و مشخصات مورد نظر خریدار است. پیش تولید همچنین به تعیین میزان مصرف پارچه و براورد سایر متعلقات مورد استفاده پوشاک کمک می کند.

تامین پارچه:

بخش تامین منابع پارچه در کارخانه‌  پوشاک عمدتاً در تصمیم گیری راجع به محل و چگونگی تهیه پارچه‌ها دخیل است. این بخش در کارخانه‌  پوشاک با همکاری بخش مرچندایزینگ فعالیت می‌کند و مسئولیت تحویل پوشاک مورد نیاز طبق زمان و هزینه برنامه‌ریزی شده را بر عهده دارد­.

 

بخش خرید:

تفاوت اصلی میان این بخش و بخش تامین پارچه در استقلال عملکرد آنهاست. بخش تامین پارچه به طور خاص موظف به تهیه‌ی پارچه است. در حالی که بخش خرید علاوه بر تهیه‌ی تمامی موارد مصرفی، تامین اکسسوار و دیگر محصولاتی که جهت تزئین یا تکمیل پوشاک به کار میرود را نیز انجام عهده دار است.

 بازرسی پارچه:

این بخش شامل دو مرحله است:
  • شناسایی و تجزیه و تحلیل نقص احتمالی پارچه با استفاده از روشهای استاندارد مختلف.
  • انتخاب پارچه با توجه به AQL (سطح کیفیت پذیرفته شده)

 برنامه ریزی تولید:

پس از دریافت سفارشات از بازرگانان، جلسات پیش از تولید با ادارات هماهنگ میشود. پس از آن ، بخش تولید سفارش را به خط خاصی اختصاص می دهد که توانایی تکمیل به موقع آن را دارد. سپس بخش برنامه‌ریزی تولید، تخمین و برنامه‌ریزی را با توجه به کمیت سفارش، برنامه برش پارچه ، تجزیه سفارش ، تجزیه و تحلیل عملکرد و غیره را بر اساس یک معیار مشخص انجام می‌دهد.

آزمایشگاه:

الزامیست آزمایشگاه یا مرکز آزمایش مواداولیه در صنعت پوشاک به کلیه ابزارها و تجهیزات اساسی که جهت آزمایش پارچه و دیگر موارد مورد نیاز است، مجهز شود. چنانچه تسهیلات مورد نیاز جهت انجام آزمایش‌های ذکر شده در دسترس نباشد. نمونه باید به آزمایشگاه‌هایی خارج از کارخانه ارسال شود. در ادامه ضرورری‌ست پیش از انجام کار تمامی مراکز آزمایش توسط خریداران مورد تائید قراربگیرد

بخش طراحی:

قاعدتا کارخانه‌  پوشاک در این مقیاس گسترده به یک دپارتمان تخصصی طراحی جهت دیزاین انواع پوشاک نیازمند است. وظایف اصلی این بخش در موارد زیر خلاصه میشود:

تعیین میانگین و میزان برش جهت برآورد هزینه
ایجاد کارآمدترین نشانگر برش (کاغذی شامل تمامی تکه‌های الگو که بر روی پارچه قرار گرفته و برش بر اساس آن انجام می‌شود)
توسعه و تغییر الگوها
توسعه و تنظیم سایز مجموعه الگوها به وسیله‌ی سایزبندی
دیجیتالی کردن الگوها

بخش برش:

بخش برش به طور معمول سفارش مدیر تولید را دریافت می کند. مدیر تولید دستور برش را با در نظر گرفتن کمیت و دیزاین پوشاک تنظیم میکند. برگه سفارش برش حاوی اطلاعات زیر است:
  • نمونه‌گیری ​​، وزن پوشاک و میانگین متعلقات مصرفی
  • برگه اندازه‌گیری
  • طراحی دقیق پوشاک
  • سفارش خرید
  • برگه سفارش پارچه
  • برنامه‌ریزی نشانگر برش ( طول و دیگر مشخصات لایه نشانگر، نسبت اندازه‌ها و رنگ‌‌هایی که در آن الگو برش داده می شود)

بخش تولید:

بخش تولید در کارخانه‌ پوشاک جزئیاتی مانند موارد زیر را فراهم می‌آورد:

  • استایل پوشاک
  • تعداد اپراتورهای مورد نیاز
  • ارائه برنامه روزانه
  • تجزیه و تحلیل میزان تولید

پس از دریافت کلیه جزئیات فوق، بخش تولید سفارش خود را جهت اجرا به بخش‌ برش ارسال می‌کند. به دنبال گرداوری مؤلفه‌های لازم، بررسی خط تولید انجام می‌شود. در این فرایند، رنگ (میزان نزدیکی رنگ پیشنهادی با نمونه اصلی) و اندازه گیری‌ها بررسی می‌شوند.

 مهندسی صنایع:

مهندسی صنایع یکی از بخش‌های نسبتاً جدید در صنعت و کارخانه‌  پوشاک است. این بخش در هماهنگی با بخش‌های متفاوت کارخانه یک برنامه‌ی جامع ارائه می‌دهد. این برنامه که به نوعی  با تمامی بخش‌ها برنامه کلی تولید پوشاک از معیارهای مصرف، نخ و تزئینات، طبقه‌بندی سطح مهارت اپراتور و سایر جنبه‌های مرتبط را ارائه میدهد.

بخش گلدوزی:

این بخش با توجه به نوع محصول و در صورت لزوم ایفای نقش می‌کند. برگه‎‌ی گلدوزی پوشاک سبک، قاب و جزئیات گلدوزی را با توجه به سفارش گزارش می‌کند. در این بخش از کارخانه‌  پوشاک معمولا نمونه ای از محصول مورد نظر را که گلدوزی به طور قابل قبولی بر آن اعمال شده است به عنوان نمونه مرجع در نظر می‌گیرند.

 شستشوی پارچه:

پس از اتمام مراحل مونتاژ و بازرسی، پوشاک برای شستشو یا اجرای عملیات فینیشینگ به بخش شستشو ارسال می شود. لازم به ذکر است این عملیات با توجه به برگه‌ی مشخصات هر محصول و به طور تخصصی انجام میشود.

 تضمین کیفیت:

برای حفظ و کنترل کیفیت، بخش تضمین کیفیت در کارخانه‌  پوشاک کار را به مراحل متفاوتی تقسیم می کند.

این سه بخش شامل : واحد پیش تولید، واحد بررسی برش و واحد کنترل دوخت طبقه بندی می‌شوند.

بخش تکمیل و بسته‌بندی:

این بخش آخرین بخش تولید، در کارخانه‌  پوشاک قبل از بسته بندی و ارسال است. به این ترتیب در ظاهر نهایی پوشاک نقش مهمی دارد.

پیرایش:

حذف نخ های اضافی در مناطق دوخته شده .

بازرسی:

بازرسی طبق سیستم AQL (سطح کیفیت پذیرفته شده) انجام می شود و عمدتاً به سفارش و نیازهای خریدار بستگی دارد.

فشار:

این کار پس از بازرسی کامل پوشاک و بر اساس نوع لباس و نحوه‌ی صحیح تا کردن آن در طی مرحله‌ی بسته‌بندی انجام می‌شود.

برچسب:

پس از اتمام بخش‌های بازرسی و تا زدن، پوشاک جهت دریافت برچسب‌ به بخش بعدی ارسال می شوند. این موارد شامل برچسب‌های اندازه ، برچسب قیمت و دیگر برچسب‌های متفرقه بر اساس برگه‌ی مشخصات هر محصول است.

بسته‌بندی:

بسته‌بندی در کارخانه‌  پوشاک عمدتا در جعبه‌های کارتنی انجام می شود. بسته بندی پوشاک در مقیاس صنعتی یا به طور اختصاصی و جداگانه در بسته‌های پلاستیکی انجام میگیرد. و یا بدون قرار دادن هر قطعه در بسته‌های پلاستیکی مجزا، در کارتن‌های بزرگ گذاشته میشود.

 

 

منابع:

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *