, ,

از اهمیت مرحله نمونه دوزی با خبرید؟

نمونه دوزی یکی از مراحل انجام شده در پروسه‌ی پیش‌تولید است که پس از الگوسازی انجام می شود.

پس از طراحی انجام شده و تایید کارفرما، طرح مورد نظر به مرحله نمونه‌دوزی می‌رسد.

نمونه پیش تولید قبل از تولید عمده در کارخانه‌های پوشاک ساخته می‌شود. این نمونه با پارچه اصلیِ تولید، تزئینات و لوازم جانبیِ دوخته می‌شود.

اما چرا؟

در مرحله نمونه دوزی، قبل از فرآیند تولید عمده، نمونه‌ای از محصول تهیه می‌شود. این نمونه به مشتریان کمک می‌کند تا طراحی لباس، پارچه، خرج‌کارهای مصرفی، جزئیات لباس و تن‌خور لباس را به صورت عینی ببینند.

این گونه تصمیم گیری برای انجام تغییرات، تیراژ تولید و… دقیق‌تر و راحت‌تر می‌شود.

در مرحله‌ی نمونه‌دوزی، مشتری می‌تواند تغییرات مورد نظر خود را اعمال کند. با توجه به نوع قرارداد، گاهی ممکن است هزینه اضافی برای مشتری به همراه داشته باشد. اما در هر صورت این تغییرات در مرحله نمونه‌دوزی موجب می‌شود که نتیجه بهتری نصیب مشتری شود.

اگر تعداد این اصلاحات و بازنگری‌ها زیاد شود، می‌تواند برای کارفرما پر‌هزینه باشد. و یا تاخیر طولانی مدتی برای هر دو طرف قرارداد ایجاد کند.

برای جلوگیری از این اتفاق، قراردادی برای حفظ منافع طرفین نوشته می‌شود که اغلب شامل موارد زیر است:

  • تعداد تجدید نظرها یا اصلاحات
  • تعیین تاریخ تحویل برای اولین نمونه و نمونه‌های بعدی
  • تامین ملزومات و خرجکار مورد نیاز قبل از شروع پروژه نمونه ‌دوزی توسط کارفرما

پس از اعمال تغییرات مورد نظر مشتری بر نمونه دوخته شده، چیدمان الگو در سایزهای درخواستی مشتری انجام می‌شود.

گاهی بخش نمونه دوزی در درون کارخانه وجود دارد و گاهی هم بیرون از کارخانه به صورت برون‌سپاری و توسط موسسات دیگر انجام می‌شود. به عنوان مثال شرکت بارکد خدمات بخش نمونه دوزی و پیش تولید را برای بسیاری از برندها انجام می‌دهد.

به یاد داشته باشید وقتی نمونه دوزی در خارج مجموعه انجام شده باشد، حتما قبل از تولید عمده یک نمونه هم توسط کارخانه تولیدی اجرا شود. زیرا نوع دوخت و چرخ‌های متفاوت ممکن است نتیجه کار را تغییر دهد. پس باید همه این مسائل کنترل گردد.

پس از تایید نمونه دوخته شده، تولید عمده‌ی محصول مورد نظر، شروع می‌شود.

نمونه دوزی پوشاک چیست؟

 

چرا مرحله‌ی نمونه‌دوزی پوشاک اهمیت دارد؟

نمونه‌دوزی از مهم ترین بخش‌های پیش‌تولید است. زیرا تضمین‌کننده ی کیفیت و نتیجه‌ی نهایی محصول، در طول فرآیند تولید عمده محصول است. همچنین به مشتریان کارخانه پوشاک کمک می‌کند که امکانات تولیدی کارخانه و ماشین آلات موجود در کارخانه را برای تولید محصول نمونه دوزی شده ارزیابی کنند.

از دیگر اهداف مرحله‌‌ی نمونه‌دوزی، رفع و تشریح هرگونه مشکل در مراحل اولیه‌ی تولید است.

پس از تایید نمونه دوخته شده، جلسه پیش تولید و تیم بازرگانی تشکیل می‌شود. نمونه تهیه شده در مرحله نمونه دوزی از اجزای مهم این جلسه است و بدون نمونه تایید شده، تشکیل این جلسه امکان پذیر نیست. جلسه پیش تولید با مشارکت تیم تولید، تیم بازرگانی و تیم تامین کننده منابع برگزار می‌شود. در این جلسه ایده‌ها و نظرات و بایدها و نبایدها مورد بحث و بررسی قرار میگیرد و جدول زمان بندی تولید تهیه می شود.

نمونه‌دوزی انجام شده در مرحله پیش‌تولید از مهم‌ترین بخش‌های قبل از تولید انبوه پوشاک است. که می‌توان از آن برای اهداف پیش‌فروش و بازاریابی نیز استفاده کرد.

زمانی که نمونه دوخته شده در مرحله نمونه‌دوزی مورد تایید کارفرما قرار گرفت، این نمونه، تبدیل به نمونه‌ی تولیدی می‌شود. سپس این نمونه‌ وارد یک دوره‌ی تولید محدود می‌شود. گاهی فقط در یک سایز و رنگ محدود تولید می‌شود تا بتوان تایید کرد که محصولات نهایی با استاندارد‌های سایزبندی سازگار است یا خیر.

پس از اجرای محدود نمونه‌،محصولات توسط نیروهای کنترل کیفی مورد ارزیابی قرارمی ‌گیرند. و پس از آن، نمونه تایید شده به تولید عمده می‌رسد.

پس از تایید کلیات کار، می‌توان تغییرات ظریفی را در ترکیب پارچه‌ها، رنگ‌ها یا تزینات ایجاد کرد. هیچ یک از این تغییرات در روند کلی تولید تغییری ایجاد نمی‌کند.

چرا نمونه دوزی پوشاک اهمیت دارد؟

انتخاب کارخانه نمونه پیش تولید مناسب

اگر قصد دارید تولید خود را برون سپاری کنید، انتخاب کارخانه پوشاک مناسب برای موفقیت کسب و کار شما بسیار مهم است. یک کارخانه کوچک که تنها قادر به تولید تعداد محدودی از پوشاک است، ممکن است انتخاب مناسبی برای تولید انبوه نباشد. این امر می تواند دلیل مهمی برای تاخیر در تحویل باشد، حتی اگر آنها بتوانند نمونه‌های پیش تولید را عالی اجرا کنند.

هنگام انتخاب کارخانه، ابتدا باید خواسته‌ها و انتظارات خود را کاملا شفاف بدانید.  در ادامه به خودتان زمان کافی برای بازدید از کارخانه‌های مختلف بدهید. به یاد داشته باشید که نمونه‌های پیش‌تولید یک گام اساسی بین طراحی یک محصول و ورود آن به تولید است. نمونه‌ها در نهایت می‌توانند تعیین کنند که آیا یک خط تولید لباس در نهایت به تولید کامل می رسد یا خیر.

 

منبع:

https://www.onlineclothingstudy.com/2011/06/pre-production-processes-in-garment.html

https://techpacker.com/blog/manufacturing/pre-production-processes-in-garment-manufacturing/

https://shopvirtueandvice.com/blogs/news/garment-manufacturing-process-production-clothing#zz9

https://www.textileschool.com/7421/pre-production-production-and-post-production-process-in-garment-industry/

https://www.onlineclothingstudy.com/2015/10/pp-sample-what-it-is-and-importance-of.html

https://www.sofeast.com/glossary/what-is-a-pp-sample/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *