,

تعاریف و مهارت‌های مرتبط با مارکتینگ فشن

مارکتینگ فشن نقش و رسالت‌های مهمی را دارد، مانند خلق استراتژی‌هایی که تعاریف و ارزش‌های شاخص یک برند یا خانه‌ی مد را به مشتریان، پیش برد فروش و افزایش هوشمندانه‌ی سوددهی برسانند. افرادی که در حوزه‌ی بازاریابی فشن مشغول به کار هستند وظیفه دارند روند، رفتار و عادات مصرف کننده را بررسی کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند. فشن مارتینگ همچنین ممکن است شامل مدیریت رسانه‌های اجتماعی ، خلق محتوا، تجزیه و تحلیل و تبلیغات باشد. عناوین شغلی معمول در بازاریابی فشن عبارتند از:

مارکتینگ به چه معناست؟

اگر بخواهیم تعریفی جامع از واژه‌ی مارکتینگ به طور عام ارائه دهیم بهتر است سراغ تعریف (فیلیپ کاتلر) نویسنده‌ی کتاب مرجع (مدیریت بازریابی) برویم.

کاتلر عقیده دارد:

بازاریابی، دانش و هنر کشف، خلق و ارائه‌ی ارزش، با هدف تأمین نیازهای یک بازار هدف، هم‌زمان با کسب سود است.بازاریابی، نیازها و خواسته‌های تأمین نشده را تشخیص می‌دهد؛ بازارِ آن‌ها را تعریف کرده، حجم این بازار را اندازه گیری و سود بالقوه‌اش را برآورد می‌کند.مشخص می‌کند که کدام بخش از بازار را می‌تواند بهتر تأمین کند؛و سپس محصولات و خدمات مناسب را طراحی و ترویج می‌کند.

مارکتینگ فشن

واژه‌ی (محصول) که از تلفیق دو مفهوم کالا و خدمات به وجود آمده است باید به بهترین نحو موقعیت یابی شود تا بیشترین تاثیر را بر فرایند فروش و سودآوری بگذارد. نقش و رسالت اصلی مارکتینگ در صنعت فشن خلق استراتژی‌هایی است که تعاریف و ارزش‌های شاخص یک برند یا خانه‌ی مد را به مشتریان، پیش برد فروش و افزایش هوشمندانه‌ی سوددهی برسانند. افرادی که در حوزه‌ی بازاریابی فشن مشغول به کار هستند وظیفه دارند روند، رفتار و عادات مصرف کننده را بررسی کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود لحاظ کنند. فشن مارتینگ همچنین ممکن است شامل مدیریت رسانه‌های اجتماعی ، خلق محتوا، تجزیه و تحلیل و تبلیغات باشد. عناوین شغلی معمول در بازاریابی فشن عبارتند از:

مدیریت بازاریابی، دستیار بازاریابی، تحلیلگر بازار، مدیریت فروش

مهارت‌های مورد نیاز در حوزه‌ی مارکتینگ

مانند بسیاری از مشاغل در صنعت فشن ، فشن مارکتینگ نیز می تواند بسیار رقابتی باشد. کار به عنوان یک طراح یا ویژوال مرچندایزر در صنعت فشن به سواد بصری و توانایی شما در خلق و اجرای ایده‌تان به روشی منحصر به فرد متکی است. این در حالی‌ست که حرفه‌ی فشن مارکتینگ شما را ملزم می کند در چندین زمینه مختلف توانمند باشید. و تمرکزتان را از روی یک نقطه برداشته و همزمان بر چندین مهارت متفاوت تسلط و اشراف داشته باشید.

در این بخش تعدادی از فعالیت‌های شاخص در حوزه‌ی فشن مارکتینگ را بررسی میکنیم.

تجزیه و تحلیل داده‌ها

تجزیه و تحلیل رفتار مصرف‌کننده برای هر نوع از مارکتینگ، از جمله بازاریابی در دنیای فشن ضروری است. برای تعیین راه‌های ارتباط مشتریان بالقوه با کمپین های تعیین شده توسط تیم مارکتینگ ابزارها و نرم افزارهای مختلفی در دسترس هستند. پس از انجام کار، ضروریست نتیجه را با اهداف از پیش تعیین شده یا شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) مقایسه کرده و به تحلیل داده‌ها بپردازید.

 پیش بینی روند

در دنیای خرده فروشی فشن همه چیز مربوط به پیش بینی روند موجود است. به این ترتیب ضروریست طراحان و رویدادهایی که به منظور نمایش محصولات و متعلقات فشن شکل میگیرند را زیر نظر داشته باشید تا بتوانید برایند ترندها را تشخیص دهید.  پس از بررسی و تشخیص ترندها با همراهی تیم طراحی میتوانید اقدام به برنامه‌ریزی کنید. به خاطر داشته باشید که به عنوان یک فشن مارکتر، مسئولیتی ویژه در خصوص تحلیل، ارزیابی، بررسی چگونگی مسیر و روند بازار مربوطه و در نهایت ارائه‌‌ی آن به تیم طراحی دارید.

ایجاد تعادل

بازاریابی مهارتی‌ست که به واسطه‌ی آن میتوان میان تجارت و خلاقیت، سوددهی و سبک و همچنین محدودیت های مالی با اهداف برند تعادل ایجاد کرد. تجارت خرده‌فروشی و مارکتینگ در صنعت فشن نیاز به متعادل‌سازی آرمان‌های تجاری بصری (ویژوال مرچندایزینگ) با واقعیت‌های مالی عملی دارد. در راستای ایجاد این تعادل، بازاریابان به عنوان واسطه‌ای بین تیم طراحی، صاحبان ایده و متخصصان تجارت (که موظف‌اند از بازده سرمایه گذاری اطمینان حاصل کنند) فعالیت میکنند.

مخاطب هدف خود را شناسایی کنید

برای انواع سلایق مارکت‌های مشخص و گوناگونی وجود دارد. و البته در صنعت فشن برای تمامی این مارکت‌های کوچک که بخشی محدود از یک بازار بزرگ را تشکیل میدهند جایگاه‌های متفاوتی درنظر گرفته شده است. برای تشخیص و تعیین مخاطب و مارکت مورد نظر اولین قدم شروع تحقیقات است. این تحقیقات بهتر است به شکل تخصصی و توسط تیم انجام بگیرد تا بتوانید هرچه دقیقتر به مخاطب مورد نظر دست پیدا کنید. کدام ترندها برای مخاطب هدف شما مناسب است؟ شناخت و درک مخاطب به معنای طراحی هرچه دقیقتر محصول است.

ترغیب و تشویق مشتریان

فروش محصولات زیر شاخه‌ی فشن بسیار روانتر پیش میرود وقتی کمپین های بازاریابی ویژگی‌هایی مشخص جهت تشویق مشتریان را در نظر گرفته باشند. به عنوان مثال، شما می توانید برای افرادی که از امکان خرید آنلاین استفاده میکنند خدماتی ارائه دهید که به واسطه آن بتوانند محصول را پس از خرید، درب منزلشان تعویض و یا بازبینی کنند. همچنین می توانید با افراد تاثیرگزار و اینفلوئنسرهای محبوب مرتبط با هویت برند مورد نظر همکاری کرده.  و در صورت خرید کاربران از طریق راه‌های ارتباطی ارائه شده تخفیف و یا کارت هدیه ارائه دهید.

پلتفرم‌های آنلاین

در عصر دیجیتال فشن مارکترها موظف‌اند رویکردی چند جانبه را در راستای تبلیغ کالاهای خود اتخاذ کنند. به این ترتیب اولین قدم برقراری تعادل بین استراتژی مارکتینگ برند با رسانه‌های مرتبط نظیر افراد تاثیرگذار در حوزه‌ی تبلیغات دیجیتال، مجلات انلاین و همچنین فشن اینفلوئنسرهاست. بکارگیری تکنیک‌های SEO (بهینه سازی موتور جستجو) به منظور ارتقای رتبه‌ محتوا در نتیجه‌ی‌ جستجوها نیز یکی از راهکارهای رایج و قابل توجه در رابطه با محتوای انلاین است.

پلتفرم آنلاین در مارکتینگ فشن

برند خود را بشناسید

جهت تقویت وفاداری به برند، ابتدا باید هویت برند خود را به خوبی درک کنید. یکی از مهمترین جنبه های هر نوع بازاریابی، دانش و ایجاد نقطه‌ی عطفیست از آنچه باعث می شود برند شما به طور خاص از دیگر رقیبان خود متمایز شود. این امر  مسیر شما را در شناسایی بازار هدف، مخاطب و ارائه‌ی استراتژی‌های مارکتینگ و چگونگی ارائه‌ی محصول تا حدود زیادی روشن می‌کند.

مهارت‌های رفتاری و بهبود فردی در حوزه‌ی مارکتینگ

جستجوگری

جستجوگری بدون شک یکی از مهارت‌های تعیین‌کننده و تاثیرگذار در این حرفه‌ است. در جایگاه یک جستجوگر  مارکتینگ، ضروریست بر امور و چگونگی روند بازار مورد نظر محاط باشید. و این امر تنها زمانی میسر است که تمامی اخبار و اطلاعات مرتبط با حوزه‌ی فعالیت خود را طبق الگویی منظم دنبال کنید. صنعت فشن با سایر صنایع مانند موسیقی و سینما همبستگی و ارتباطی نزدیک دارد. بنابراین بررسی  امور و اخبار جاری در فرهنگ پاپ میتواند تا حدود زیادی روند کسب آگاهی شما را تحت تاثیر قرار دهد

روابط انسانی

شما نیاز به شخصی سازی خدمات دارید. چرا که مصرف‌کنندگان نمی‌خواهند احساس کنند صرفا یک خریدار ساده هستند. روابط فردی و مهارت برقراری ارتباط نقشی اساسی در موفقیت شما به عنوان یک فشن مارکتر ایفا می‌کنند. این مهارت به ظاهر کم ارزش بخش قابل توجهی از بازاریابی دیجیتال را دربرمی‌گیرد.

به‌روزرسانی

صنعت مد دائماً در حال تغییر و تحول است. به یاد داشته باشید، تنها زمانی میتوانید بهترین بازده را در این حرفه داشته باشید که به روز رسانی اطلاعات و داده‌های مرتبط با صنعت فشن را  به یک فعالیت حیاتی از اولویت‌های اول خود تبدیل کنید.

 

منابع:

https://bit.ly/3MfWLRa

https://indeedhi.re/3sqwqYD

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *