نکاتی که باید درباره فرایند تولید پوشاک و برون‌سپاری بدانیم!

تولید پوشاک یکی از خروجی‌های صنعت نساجی با بیشترین میزان بهره‌وری و ارزش‌افزوده است. اصطلاح تولید به صورت کلی به فرآیندی اطلاق می‌شود که در آن مواد خام با استفاده از ورودی یا منابع اقتصادی مانند نیروی کار، تجهیزات، سرمایه یا زمین به محصول مصرفی تبدیل می‌شود.

امروزه با توجه به تغییر سریع ترندها، مد روز و افزایش مصرف‌گرایی، استفاده از پوشاک و بنابراین فرایند تولید پوشاک به صورت انبوه در حال افزایش است. به صورت کلی تولید پوشاک می‌تواند مطابق با فست فشن، به صورت سریع و یا متناسب با مد آهسته یا پایدار انجام گیرد.

تولید انبوه

به‌منظور تامین نیاز بازار و امکان توزیع محصولات در مقیاس بالا، تولید پوشاک به صورت تولید انبوه توسط تولید کننده انجام می‌گیرد.

در سراسر جهان، روند تولید پوشاک و خرید در حال تغییر از لباس های سفارشی‌دوزی(خیاطی) به پوشاک آماده است. کسب و کار خرده فروشی مد و پوشاک، به حجم یا تعداد سفارش بستگی دارد. با استانداردسازی محصولات و افزایش تقاضای برندهای جهانی، تولید انبوه در زمینه تولید پوشاک اهمیت پیدا کرده است.

مراحل تولید پوشاک

فرایند تولید پوشاک به طور خلاصه به ترتیب زیر است:

  • پیش تولید پوشاک در صنعت
  • قیمت گذاری
  • برنامه‌ریزی تولید
  • چیدمان خط تولید پوشاک
  • برش
  • دوخت
  • شستشو و تکمیل
  • کنترل کیفیت
  • بسته‌بندی و توزیع

برای انجام هر‌کدام از موارد بالا، شرکت تولید پوشاک می‌تواند با مهندسی دقیق خط و چیدمان صحیح ایستگاه‌ها، سبب افزایش بهره‌وری در تولید شود. مهندسی و چیدمان صحیح خط از وظایف مهندسین پوشاک است.

پس از انجام پیش‌تولید، تولید پوشاک به صورت انبوه در کارگاه یا کارخانه انجام می‌گیرد. مهم‌ترین بخش در تولید پوشاک، قسمت الگو‌سازی و پس از آن سالن برش است که بروز هرگونه خطا در این دو قسمت منجر به خسارت‌های جبران ناپذیری خواهد شد. قسمت اصلی هر شرکت تولید کننده پوشاک، اتاق طراحی و اتاق فکر آنها است که قدرت یک شرکت از اتاق طراحی آن شروع می‌شود. طراحی، الگوسازی، دیزاین کالکشن، سایزبندی، نمونه دوزی، آنالیز و انتخاب پارچه و اکسسوار از جمله وظایفی‌ست که توسط اتاق طراحی یک شرکت انجام می‌پذیرد.

مراحل تولید پوشاک پس از ورود به سالن برش تا پیش از سالن دوخت شامل موارد زیر است:

مارکر چینی

برش

بازرسی پارچه‌های برش خورده

کد گذاری

دسته‌بندی

برچسب گذاری

برون‌سپاری در تولید پوشاک

از عوامل افزایش بهره‌وری در تولید پوشاک به صورت انبوه، برون‌سپاری تولید است که در ادامه تعریف آن می‌پردازیم.

اساساً برون سپاری، انتقال انجام فعالیت‌های عملیاتی، محصولات یا خدمات تجاری به مناطق دیگر است. البته برون‌سپاری می‌تواند درون‌مرزی یا برون‌مرزی باشد. اما تولید در یک کشور و عرضه در همان کشور برون‌سپاری را به صورت درون‌مرزی تعریف می‌کند. هدف از برون‌سپاری در تولید پوشاک، کوتاه کردن زنجیره تامین تولید انبوه و کاهش هزینه و خدمات ارائه شده در داخل سیستم است. برون‌سپاری در بخش تولید پوشاک، می‌تواند خدمات برش و دوخت را پوشش دهد.

بسیاری از مشاغل در حوزه تولید پوشاک، یافتن استراتژی برون‌سپاری مناسب برای کسب و کار خود را، چالش برانگیز می‌دانند. تمامی این تولیدکنندگان به دنبال بازارهای بهتری برای ارائه محصولات یا خدمات خود هستند که با هزینه‌های پایین‌تر، بیشترین سود را به همراه داشته باشد. به این ترتیب، برون‌سپاری همواره ثروت مناسبی برای اقتصاد جهانی در تمامی زمینه ها از جمله تولید پوشاک ایجاد می‌کند.

در عصر رقابتی، کسب و کارهای حوزه پوشاک در تلاش برای یافتن استراتژی برون‌سپاری با سرعت مناسب هستند. برون سپاری، کلیدی برای بهبود موقعیت تولید کننده در بازار در سطوح استراتژیک و عملکردی با به حداقل رساندن هزینه‌های اضافی به شرط انجام درست خواهد بود.

از حداقل مزایای برون‌سپاری در تولید پوشاک می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

خدمات با کیفیت بالاتر

هزینه نقل و انتقال کمتر

مدیریت هزینه‌ها و کاهش آنها

فرصت های بیشتر برای توسعه خط تولید و افزایش تنوع محصولات

انواع روش تولید پوشاک و برون‌سپاری

 

روش‌های تولید پوشاک

هنگامی که شما در حال ورود به زمینه پوشاک و برنامه‌ریزی مراحل اولیه تولید و توسعه محصول هستید، یکی از مهم‌ترین تصمیماتی که می‌گیرید الزامات تولید پوشاک شما است. با این حال، اگر در این صنعت تازه کار هستید، کار با کارخانه‌های تولید پوشاک می‌تواند کار دشواری به‌نظر برسد.

در این مرحله برنامه‌ریزی و تحقیق بسیار مهم است. چرا که تمام تولیدکنندگان پوشاک به یک نحو مشابه عمل نمی‌کنند. بسیاری از فعالان و یا حتی طراحان در این حوزه متوجه آن نیستند که تمام کارخانه‌ها خط تولید لباس را از ابتدا تا انتها کامل نمی‌کنند. یا از آن مهم‌تر آنکه ممکن است یکسری از فرایندها مورد نیاز شما نباشد.

کنترل صحیح بر طراحی و فرآیندها موردی‌ست که می‌تواند سبب تمایز برند شما از سایر برند‌ها گردد. بنابراین اگر نحوه کسب و کار شما بر پایه برون‌سپاری باشد، دو روش اصلی در تولید پوشاک وجود دارد.

اگر به دنبال حفظ کنترل کلی فرآیندها هستید، کار با یک کارخانه با روش CMT (برش، تولید، اصلاح) بهترین گزینه است. با این حال، اگر در تمام جنبه های فرآیند تولید به کمک نیاز دارید، یک FPP (پکیج کامل تولید) می‌تواند برای برند شما مناسب باشد. هر دو روش دارای مزایای مشخصی هستند، اما بسته به انتخاب و نیازهای تجاری فردی شما، مرحله ای که در حال حاضر محصولی را در آن تولید می‌کنید و البته به بودجه بستگی دارد.

در ادامه به بررسی و مقایسه‌ی این دو روش اشاره شده است:

روش CMT

  • به عبارت ساده، تولید CMT(برش، تولید، اصلاح) خدماتی است که توسط کارخانه‌هایی ارائه می‌شود که اساساً طرح‌های پیشنهادی شما را برش داده، نمونه دوزی و اصلاح می‌کنند. کارخانه قبل از تولید، اطلاعاتی از جمله مشخصات فنی، پارچه‌ها، الگوها و نیازهای دوخت را از شما می‌خواهد.

روش CMT برای مشتریانی طراحی شده است که می‌خواهند نوعی کنترل بر فرآیند تولید پوشاک داشته باشند. از مواد مصرفی گرفته تا ابزار مورد استفاده در تولید، سفارش‌دهندگان درک کاملی از نحوه عملکرد این نوع کارخانه‌های پوشاک دارند. به طور معمول، آنها در حال حاضر یک خط از محصولات در بازار دارند و به دنبال راه هایی برای برون‌سپاری تولید پوشاک هستند تا بتوانند مقادیر بالای محصول را به کارآمدترین شکل ممکن تولید کنند. از آنجایی که این کارخانه‌ها یک فرآیند سه مرحله‌ای دارند، می‌توانند زمان تولید برند را متناسب با نیاز خود کوتاه و محصول ایده‌آل خود را با هزینه نسبتا کم ایجاد کنند.

همچنین روش CMT می‌تواند یک انتخاب عالی برای طراحان و سفارش دهندگانی باشد که در حال حاضر در مقیاس کوچک تولید می‌کنند و برای افزایش مقدار تولید خود نیاز به برون‌سپاری دارند.

روش FPP

  • روش تولید FPP ( پکیج کامل تولید ) همانطور که از نام آن پیداست، این روش به معنای راه حل پکیج کامل خدمات از سمت تولیدکننده است. مشاوره، تامین و خرید مواد اولیه، ایجاد الگو ، تهیه پارچه و تزئینات، تولید نمونه و در نهایت کار را تا تکمیل، بسته بندی و تحویل پوشاک ادامه می‌دهند.

پکیج کامل تولید، خدمات مورد نیاز برای تکمیل و اتمام کل فرآیند تولید با یک شرکت را به مشتریان ارائه داده و بنابراین فرآیند کلی را ساده می‌کند. این گزینه برای طراحان یا شرکت‌های جدیدتر و کم‌ تجربه‌تر مناسب است که می‌خواهند به جای مسئولیت‌های عملیاتی، بر ساختن برند خود تمرکز کنند. در حالی که این گزینه هزینه بیشتری دارد، اما باعث صرفه جویی زمان می‌شود. این به مشتریان اجازه می‌دهد تا از دردسر خرید مواد اولیه و سازماندهی تحویل منبع جلوگیری کرده و تولیدکننده کل پروژه را از ابتدا تا انتها بر عهده بگیرد.

در حالی که هر دو گزینه دارای مزایایی هستند، مهم است که روشی را انتخاب کنید که بیشتر به نیازهای کسب و کار شما پایبند باشد. برای آنکه بدانید کدام روش برای شما مناسب‌تر است از خود بپرسید که شرکت من به چه چیزی نیاز دارد؟

خصوصیات هر دو نوع روش برون‌سپاری تولید پوشاک به شرح زیر خلاصه شده است:

برش، تولید، اصلاح

– زمان بر بودن دریافت سفارش

–  امکان سفارشی سازی مطابق سفارش از پیش طراحی شده

– انعطاف پذیری در تولید و امکان ایجاد تغییرات در خط

– امکان ثبت سفارش بدون حداقل تعداد

– عدم مسئولیت پذیری تولیدکننده در قبال اشتباهات احتمالی

این روش برای مشتریانی که علاقه به در جریان بودن فرایند تولید دارند، گزینه مناسب‌تری است.

پکیج کامل تولید

– هزینه بالا

– فرآیند آسان و کم زمان تر

– انجام عملیات به‌طور کامل از ابتدا تا انتها

– پذیرش مسئولیت در قبال مشکلات ایجاد شده

این روش برای مشتریان جدید و کم تجربه بهتر است.

 

در مجموع، شرکت ها باید تصمیم بگیرند که کدام عوامل را در طول کل فرآیند تولید، اولویت قرار دهند. چه در صنعت تولید پوشاک جدیدتر باشید و چه با یک برند با تجربه کار می کنید، انتخاب گزینه تولید مناسب برای به حداکثر رساندن موفقیت در درازمدت در زمینه تولید پوشاک بسیار ضروری است.

 

منابع:

اینتا ویلمسون نمس. برش صنعتی منسوجات. مترجم دکتر افسانه ولی‌پوری. دکتر شهره میناپور. انتشارات دانشگاه صنعتی اصفهان

وی، رامش بابو. مهندسی صنایع در تولید پوشاک. مترجم عبدالحسین صادقی. انتشارات دانشگاه صنعتی امیرکبیر، 1393.

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/8574/outsourcing-is-changing-the-apparel-industry-across-the-globe-nearshoring-and-onshoring

https://techpacker.com/blog/manufacturing/types-of-clothing-manufacturers/

https://blog.makersvalley.net/understanding-the-process-cmt-vs.-fully-factored-manufacturing-1

https://sewport.com/cut-and-sew-manufacturers

 

 

 

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *