,

شناسنامه تولید پوشاک چیست و چه کاربردی دارد؟

شناسنامه تولید پوشاک یا شناسنامه فنی محصول یک نقشه‌ی کلی برای توصیف تمامی مشخصات فنی و جزئیات طراحی محصول است.  به وسیله‌ی شناسنامه تولید پوشاک می‌توان دیدگاه دیزاینر را به طور صحیحی با تولید کننده به اشتراک گذاشت و به مرحله‌ی تولید رساند.

شناسنامه محصول  سندی است که توسط دیزاینرها، طراحان فنی و توسعه دهندگان محصول نوشته می‌شود. این شناسنامه اطلاعاتی از قبیل طراحی‌خطی (فلت پترن) محصول مورد نظر، مواداولیه مورد استفاده مانند الحاقات و برچسب‌ها، اندازه گیری و مشخصات، تئوری رنگ‌های مصرفی، تصاویر مواداولیه، صورتحساب مواداولیه، راهنمای بسته‌بندی، راهنمای نگهداری و… را دربرمی‌گیرد.

شناسنامه تولید پوشاک به عنوان یک دستورالعمل واحد و نقطه‌ی ارتباطی بین تولیدکننده و بخش طراحی در نظر گرفته می‌شود. به همین منظور در صورت ایجاد هرگونه تغییر، به روز رسانی و اصلاح این شناسنامه برای پیشبرد صحیح تولید ضروری‌ است.

طراحان و توسعه دهندگان محصول در طی تولید همواره موظف به به‌روزرسانی شناسنامه محصول هستند. با این کار می‌توانند اطلاعات صحیحی از محصول را به تولیدکننده ارائه دهند. به وسیله‌ی اطلاعاتی که شناسنامه محصول در اختیار طرفین قرار می‌دهد طراحان و تیم تولیدکننده هر دو به آسانی در جریان فرایند وچگونگی تولید محصول قرار می‌گیرند.

یک شناسنامه تولید پوشاک شامل چه بخش‌هایی را شامل میشود؟

 

خلاصه‌ای از محصول :

این بخش شامل یک طراحی خطی (فلت اسکچ) از عکس محصول، کد محصول، نام‌ٰ، شرح و توضیح، رنگ، تاریخ تولید، اخرین تاریخ تغییرات، فصل ارائه، توضیحات مواداولیه، قیمت نهایی فروش، کشور مبدا، مراحل و چرخه‌ی حیات محصول است.

شناسنامه تولید پوشاک

طراحی خطی (فلت پترن):

طراحی خطی (فلت پترن) تمامی جزئیات طراحی را از زوایای مختلف (جلو، عقب، بغل و حتی در داخل) نشان می‌دهد. طراحی خطی به سازنده الگو در کارخانه کمک می‌کند تا نمونه‌دوزی را به بهترین شکل و مطابق با طراحی انجام دهد. الگوساز به طور مستقیم طراحی خطی را  منبع قرار داده و کار الگوسازی محصول را آغاز میکند. به همین دلیل است که طراحی خطی به صورت سیاه و سفید و با در نظر گرفتن ریزترین جزئیات در برنامه‌ی ایلاستریتر تصویر میشود. نکته‌ای که در این رابطه حائز اهمیت است تفاوت تصویرسازی پوشاک با طراحی خطی و صنعتی است. در تصویرسازی، جنسیت پارچه و خصوصیات ظاهری محصول به خوبی جنسیت‌سازی می‌شود. اما در ایجاد فلت پترن صنعتی، طراحی در خدمت هرچه بهتر رساندن مفهوم است و جنبه‌ی زیبایی‌شناسی ندارد.

 

اندازه‌ها، کمیت و مشخصات:

این بخش که با نام (pom  (point of measurement تعریف می‌شود. شامل جداول اندازه‌گیری (راهنمای اندازه) در تمامی سایزهای محصول است.

در مبحث اندازه‌گیری اصطلاحات و متغیرهای تعریف شده‌ای وجود دارد که به طور عمومی برای تمامی پوشاک استفاده می‌شود. طول بدن، سینه، کمر، باسن، عرض شانه و بازی یقه از جمله این متغیرهاست . با این حال، بسته به چگونگی و پیچیدگی لباس، متغیرهای دیگری نیز به این موارد افزوده میشوند.

اندازه گیری یکی از مهمترین بخش‌ها در شناسنامه تولید پوشاک را تشکیل می‌دهد. هر گونه اشتباه در  محاسبات اندازه‌گیری ممکن است منجر به از دست دادن زمان و خسارات مالی برای طرفین قرارداد شود.

شناسنامه تولید پوشاک

پالت رنگ:

این بخش از لیست رنگ‌های مختلف محصول (گزینه‌های موجود) را نشان میدهد و توصیف میکند که کدام بخش از رنگ بدن با کدام رنگ از محصول به کار رفته و هماهنگ میشود.

دستورالعمل‌های مراقبت:

این قسمت تمامی جزئیات و نکات قابل توجه در رابطه با دستورالعمل های مراقبت را در خود جای میدهد. جدول مراقبت از پوشاک شامل نماد و نشانه‌هایی‌ست که هریک معانی قراردادی مشخصی در دنیای پوشاک دارند. ترکیب مواد موجود در محصول، دستور و دمای شستشو، اتوکشی و برچسب چاپ شده‌ی مراقبت از محصول را بخش اساسی این نتدها هستند.

شناسنامه تولید پوشاک

صورتحساب مواداولیه :

(BOM) یک لیست از مواد خام برای تولید لباس و آماده سازی آن برای بخش حمل و نقل است. زمانی که بیزنس شما یک محصول فیزیکی را تولید می کند. تامین مواد اولیه بخش مهمی از فرایند تولید است.  بدیهی‌ست مواد مصرفی که توسط طراح انتخاب میشود تفاوت زیادی در کیفیت محصول ایجاد میکند.

جدول معمولی BOM شامل پارچه اصلی، پارچه ثانویه (آستر)، نخ، الحاقات، برچسب ها و بسته بندی است. در واقع لیستی است از تمام اجزای مورد نیاز برای ایجاد محصول نهایی همراه با کمیت، اندازه، قیمت و تامین کننده آنها. این اقلام شامل پارچه، برچسب مراقبت از محصول، دکمه‌ها، زیپ‌ها، چوب لباسی و مواد بسته بندی و غیره است.

در صنعت پوشاک، (BOM) اغلب توسط طراح فنی و توسعه دهندگان محصول ایجاد می شود. این طراحان با یکدیگر همکاری می کنند، ارسال نظرات به کارخانه ها که پس از آن می توانند بسته تکنولوژی را مطابق با آن تنظیم کنند. یک طراح فنی معمولا یک لایحه مواد را بر اساس CAD (طراحی کامپیوتری) طراحی می کند.

سه ​​دلیل اصلی ایجاد لیست BOM :

جهت تعیین هزینه و قیمت نهایی محصول (پوشاک).
جهت کنترل تمامی جزئیات و اجزاء تولید در کارخانه.
جهت استاندارد سازی تولید و اطمینان از کیفیت و سازگاری در هر بخش.

 

شناسنامه تولید پوشاک

الحاقات و مواداولیه:

این بخش شامل تصاویری از تمامی مواداولیه و اجزا تشکیل دهنده‌ی محصول است که به طور جزئی همراه اطلاعاتی نظیر تعداد، رنگ،فصل، سایز، شرکت تامین کننده، جنسیت، کشور، تاریخ آخرین اصلاحات و.. ارائه میشود.

 جزئیات سفارش، نظرات و بازخوردها:

این بخش پس از دریافت اولین نمونه تولید شده محصول کامل میشود. روند تکمیل جدول به این صورت است که ابتدا تیم توسعه محصول به همراه طراحان، نمونه را بررسی کرده و نظرات و پیشنهادات خود را به منظور ایجاد تغییر و اصلاحات به تولید کننده ارجاع میدهند.

چرا به شناسنامه تولید محصول احتیاج داریم؟

سوالات رایجی که از برندهای تولید پوشاک پرسیده می‌شود، اغلب در رابطه با چگونگی و نحوه‌ی ایجاد ارتباط با تولیدکنندگان و کاهش تعداد نمونه‌های بی‌نتیجه است.

اگر بخواهیم یک جواب ساده به این دو سوال بدهیم کافی‌ است اهمیت شناسنامه محصول را یاداور شویم. اما اهمیت ارائه‌ی شناسنامه محصول در چیست؟!

اکثر مواقع و در طی فرآیند تولید، شخصی به عنوان نقطه ارتباطی اصلی (رابط) در کارخانه مشغول به کار می‌شود.  در بخش‌های زیادی از جمله طراحی، تامین ‌منابع، نمونه برداری و تولید، محصول را نظارت میکند. با این حال، در طول فرآیند تولید، محصول شما توسط بسیاری از افراد و ادارات مختلف در کارخانه بررسی می‌شود. و تمامی این عوامل از طریق شناسنامه تولید محصول به یکدیگر مرتبط شده و کار را پیش می‌برند. در صورت نداشتن شناسنامه تولید پوشاک، اصلاحات و جزئیات از دست رفته و یا اشتباه تفسیر می‌شوند. بنابراین شناسنامه محصول اساسا به عنوان دستورالعمل و راهنمایی کامل برای توضیح، وضوح، سازگاری و انسجام تولید در نظر گرفته میشود.

کاهش درصد خطا:

یک شناسنامه محصول خوب تمامی اطلاعات کافی در رابطه با محصول را دربرمیگیرد. به عبارت دیگر، شناسنامه محصول یک توضیح جامع از انتظارات طراح از تولید کننده است. شناسنامه به وضوح تمام جزئیات محصول را به اشتراک می گذارد، همین امر احتمال اشتباه را کاهش می دهد.

اجتناب از تاخیر :

زمانی که جزئیات در شناسنامه تولید پوشاک روشن می‌شود، کارخانه را قادر می‌سازد تا نیروی انسانی، منابع و ظرفیت تولید را برنامه‌ریزی کند. این جلوگیری از تاخیر در راه‌اندازی و ارائه‌ی محصولات جدید به بازار تاثیرگذار است.

کنترل کیفیت:

زمانی که نمونه محصول آماده شد، شناسنامه تولید پوشاک به عنوان مرجعی جهت کنترل کیفیت استفاده می‌شود. برای مثال، اگر یک محصول به لحاظ اندازه‌گیری از حد و سطح تعیین شده خارج و منحرف شود، شناسنامه محصول به عنوان یک ابزار و راهنمایی جهت روشن کردن تفاوت‌هاعمل کرده و همچنین به تولید کننده راهکارهایی برای تجدید نظر ارائه خواهد داد.

صرفه جویی در زمان:

با کمک شناسنامه محصول تولید‌کننده می‌تواند پروژه‌ی شما را در اولین زمان ممکن به شکل دقیق به انجام برساند. این صرفه جویی در زمان سبب جلوگیری از دوباره‌کاری، بازتولید و تایید مجدد می‌شود. علاوه‌ بر این یک بار که شناسنامه تولید پوشاک تهیه شود، می‌توان بارها با اعمال تغییرات کوچک برای کالکشن‌های آینده مورد استفاده قرار بگیرد.

بهبود بخشیدن همکاری:

شناسنامه تولید پوشاک، همکاری را بهبود می‌بخشد و فاصله و شکاف اطلاعاتی را کم کرده و یا به کل از بین می‌برد. همانطور که تمامی تغییرات و نظرات در شناسنامه محصول قید می‌شود، هر دو گروه طراحان و تولیدکنندگان در جریان این تغییرات قرار می‌گیرند. اهمیت این موضوع زمانی مشخص می‌شود که تولیدکننده در زمانبندی متفاوت یا از کشوری دیگر و به زبانی دیگر قصد اجرای کار را داشته باشد.

کاهش هزینه‌ها:

در مرحله‌ی اول پیش از تولید، برندها می‌توانند شناسنامه تولید پوشاک را برای تولیدکننده‌ بفرستند. پس از آن به بررسی بازخوردها، مقایسه و مذاکرات بر سر قیمت، شرایط  تولید و… در رابطه با محصول بپردازند .

شایان ذکر است شناسنامه تولید پوشاک با جزئیات دقیق، اصلاحات فرضی و برنامه‌ریزی نشده را تا حد قابل توجهی کاهش می‌دهد. به این ترتیب متغیرهای دیگری همچون هزینه‌های کلی محصول و زمان نیز تحت تاثیر قرار گرفته و کاهش پیدا می‌کنند.

 

منابع:

https://bit.ly/3O7v4v6

https://bit.ly/3O9ZtsL

https://bit.ly/3vcctFn

https://bit.ly/3uCq1es

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *