,

الگوسازی پوشاک چیست و چه اهمیتی در تولید پوشاک دارد؟

الگوسازی پوشاک چیست؟

الگوسازی پوشاک یکی از مراحل ابتدایی فرآیند تولید پوشاک و در واقع پل ارتباطی بین طراحی و تولید است. فرآیندی است که پارچه را از حالت تخت و صاف به حالت سه‌بعدی تبدیل می‌کند.

الگو قالبی است از قسمت‌های مختلف لباس که قبل از برش، روی پارچه قرار می‌گیرد و پارچه بر اساس آن بریده می‌شود. الگوها معمولاً از کاغذ ساخته می‌شوند.

ساخت الگو در تولید پوشاک یک تکنیک بسیار ماهرانه است که نیاز به توانایی‌های بالای فنی و همچنین تفسیر یک طرح با درک ساختار لباس دارد.

روش‌های الگوسازی پوشاک

به طور کلی الگوی پوشاک را می‌توان در فرآیندهای دو بعدی یا سه بعدی ایجاد کرد. در اغلب موارد از ترکیب روش‌ها برای الگوسازی پوشاک استفاده می‌شود. رایج‌ترین روش‌های الگوسازی دو بعدی شامل الگوی تخت، درفتینگ و مهندسی معکوس می‌باشد.

  • الگوی تخت

در این روش، الگوی مورد نظر از یک الگوی پایه به نام شیب‌دهنده (Sloper) تولید می‌شود. شیب‌دهنده نوعی الگوی پایه است که هیچگونه اضافه درز و یا خط طراحی شده ندارد. الگوساز با طراحی الگوی شیب‌دهنده و اضافه کردن جزئیات طراحی مانند یقه، جیب و چین، الگویی جدید خلق می‌کند. با استفاده از الگوی شیب‌دهنده، طرح‌ها و سبک‌های بی‌شماری را می‌توان ایجاد کرد.

  • درفتینگ (Drafting)

در این روش، الگو طبق اندازه‌گیری‌های استاندارد و یا اندازه‌گیری‌های بدست‌ آمده از لباس یا بدن فرد ایجاد می‌شود. اندازه‌گیری‌ روی قسمت‌های مختلف بدن مثل دور سینه و دور کمر صورت می‌گیرد و توسط نقاط روی کاغذ مشخص می‌شوند. در نهایت برای تکمیل الگو، نقاط مشخص شده توسط خطوط به یکدیگر متصل شده و برای دور تا دور الگو اضافه درز در نظر گرفته می‌شود.

  • مهندسی معکوس

الگوسازی پوشاک با استفاده از روش مهندسی معکوس توسط شکافتن و بررسی قسمت‌های مختلف یک لباس آماده انجام می‌شود.

  • روش سه بعدی (Draping)

در فرآیند ایجاد الگوی سه‌بعدی، قطعات الگو از طریق یک شکل سه‌بعدی تولید می‌شوند. شکل‌دهی یکی از قدیمی‌ترین روش‌هایی است که برای تولید یک الگو مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در فرآیند شکل‌دهی، یک پوشاک با قالب‌سازی، برش و وصل کردن پارچه به مانکن یا فرد تولید می‌شود. خطوط و جزئیات ساختار پارچه با دقت روی آن مشخص شده و سپس پارچه از روی مانکن برداشته می‌شود.

سپس قطعات پارچه بر روی کاغذ الگو به صورت صاف گذاشته شده و ترسیم می‌شوند. این الگو با اضافه کردن علائم مانند جای جیب، سوراخ‌های دکمه، اضافه درز‌ها و سجاف به‌صورت کامل در می‌آید.

مزیت این روش این است که طراح می‌تواند قبل از برش و دوخت بخش‌های مختلف لباس، نمای کلی لباس را روی مانکن مشاهده کند. اما گران‌تر و زمانبرتر از ساخت الگوی تخت است.

نرم‌افزارهای الگوسازی

امروزه فرآیند الگوسازی پوشاک با استفاده از نرم‌افزارهای الگوسازی بسیار آسان‌تر شده ‌است. نرم‌افزارهای متعددی از جمله نرم‌افزار گربر (Gerber)، جمینی (Gemini)، لکترا (Lectra) و … برای الگوسازی پوشاک وجود دارد. به کارگیری این نرم‌افزارها از لحاظ اقتصادی و ذخیره زمان بسیار مفید می‌باشند.

استفاده از نرم‌افزارهای الگوسازی به این صورت است که داده‌های اندازه‌ گرفته شده را وارد نرم‌افزار می‌کنید. سپس نرم‌افزار الگوی مورد نظر شما را آماده می‌کند. یکی دیگر از مزایای استفاده از نرم‌افزارهای الگوسازی، کاهش میزان خطا در اندازه بودن لباس است.

الگوسازی پوشاک

الگوسازی پوشاک چیست؟

توسعه و تغییر الگو

الگوساز می‌تواند الگوهای موجود را به صورت دستی تغییر دهد تا بتواند آن را با ایده‌های طراحی جدید سازگار کند. همچنین یک الگو می‌تواند از طریق جدا کردن اجزای یک محصول موجود ایجاد شود.

ابعاد قطعات الگوی مجزا را می‌توان به نسبت دلخواه تغییر داد. برای مثال قطعات بلندتر یا کوتاه‌تر شوند تا متناسب‌تر شود و یا کمی شکل آن تغییر کند. اگر یک بخش از الگو تغییر کند، دیگر قطعاتی که به آن بخش متصل می‌شوند نیز ممکن است تغییر کنند. این کار ممکن است برای بالا بردن دور کمر، کوتاه کردن آستین و یا بزرگ کردن آستین و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

از الگوی جدید می‌توان جهت رشد و تکامل‌ برای گسترش دامنه محصولات در یک مجموعه استفاده کرد. برای مثال، در مجموعه‌ای ممکن است یک پیراهن، در دو قد کوتاه و بلند، با یک طراحی یقه وجود داشته باشند.

هدف از تولید نمونه‌های اولیه

پس از ساخت الگوی لباس، لازم است تا نمونه‌ای از لباس جهت بررسی دقیق بودن الگو دوخته شود. سپس نمونه‌های اولیه پرو می‌شوند تا طراح بتواند تنظیمات بیشتری را بر روی الگو انجام دهد، در این صورت از درست و دقیق بودن الگو برای تولید نهایی اطمینان حاصل می‌شود.

اهمیت الگوسازی

همانطور که گفته شد، در صنایع پوشاک از الگوها به منظور برش پارچه و تولید لباس استفاده می‌شود. ساخت الگو در توسعه برند کمک بسیاری زیادی می‌کند. زمانیکه این کار به درستی انجام شود می‌توانید تناسب لباس را به تصویر بکشید. همچنین می‌توانید در مورد سایزبندی لباس‌ها تصمیم‌گیری کنید. الگوها شکاف بین ایده‌پردازی و تولید را پر می‌کنند و در نتیجه این کار برای برند و تولید‌کننده مفید و سودآور می‌باشد و شناخت اصول الگوسازی، بینشی را درباره نحوه شکل‌گیری لباس ایجاد می‌کند.

یکی دیگر از اهمیت‌های استفاده از الگو زمانی است که از یک مدل چندین بار قرار است تولید شود و یا می‌خواهید تغییرات کوچکی بر روی الگوی قبلی ایجاد کنید. در این حالت استفاده از الگوی موجود سبب کاهش زمان مورد نیاز می‌شود.

 

منابع و مراجع

https://www.fibre2fashion.com/industry-article/5658/basics-of-pattern-making

/https://www.archedu.org/blog/pattern-making-in-fashion-design

https://www.textileschool.com/293/pattern-making/

https://jdinstitute.co/importance-of-pattern-making-in-garment-manufacturing/

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *