از طراحی هویت برند چه می دانید؟

آیا تا به حال برایتان پیش آمده که یک محصول ثابت را، از یک برند خاص تهیه کنید، صرفا به دلیل اینکه آن برند حس بهتری به شما می‌دهد؟ این دقیقا تاثیر طراحی هویت برند است.

اگر طراحی دقیق و درست شکل بگیرد و در تمامی بخش‌ها با هارمونی اجرا شود، در مخاطب هدف خود حس ایجاد می‌کند. ایجاد حس بهترین روش برای وفاردار ساختن مخاطبین است.

به عنوان مثال چند مورد از معروف‌ترین برندهای دنیا که محصول مشابهی دارند و معمولا با هم مقایسه می‌شوند را در نظر بگیرید. مثل کوکاکولا و پپسی، بنز و بی ام و، مک دونالد و برگر کینگ. آیا نسبت به هر کدام از این جفت برندها حس مشابهی دارید؟ به احتمال زیاد شما هم مانند من، یکی را به دیگری ترجیح می‌دهید.

هویت هر برند بر اساس ارزش‌های اصلی آن و بر اساس جامعه هدف مورد نظر آن‌ها طراحی می‌شود

گاهی ممکن است نتوانیم دقیقا توصیف کنیم چرا پپسی را به کوکاکولا ترجیح می‌دهیم. اما مهم است به این نکته توجه کنیم که این برندها سال‌ها روی هویت برند خود کار کرده‌اند و در تمام مدت هویت اصلی خود را حفظ کرده‌اند. به همین دلیل شخصیت خاصی از هر کدام در ذهن مخاطب نقش بسته و نسبت به این محصولات حس‌های متفاوتی تجربه می‌کند.

بیایید در مورد برند کوکاکولا صحبت کنیم.

وقتی اسم کوکاکولا می‌آید، اولین چیزی که به ذهنتان می‌آید چیست؟

احتمال زیاد به لوگو یا رنگ قرمز مخصوص آن اشاره می‌کنید. شاید تبلیغاتی از این برند را دیده باشید و یادآوری تصویری از فردی که با لذت یک قوطی نوشابه خنک می‌نوشد، شما را هم تشنه کند!

هویت برند کوکاکولا که شامل تمامی موارد بصری مانند لوگو، رنگ و فونت نوشتار آن است، تا حال و هوای تبلیغات و لحن برندش، همیشه صحبت از شادی و لذت بردن دارد. چهره اصلی این برند چهره فراغت، لذت، شادی و خستگی در کردن در خانه بعد از کار یا بیرون در کنار دوستان است.

شکل ثابت بطری‌ها لوگو و هویت بصری این برند، حس اعتماد به مشتری می‌دهد. مخاطب حس می‌کند این برند ثبات قدم دارد و همیشه کیفیت خوب همیشگی را قرار است تجربه کند. به همین دلیل حس اصالت هم در هویت این برند وجود دارد.

مخاطب هدف این برند قشر وسیعی از مردم است. اما در نظر داشته باشید حتی چنین برندی با مقیاس خیلی بزرگ گروه هدف، باز هم نمی‌تواند مدعی شود که مخاطب او همه مردم هستند. زیرا همیشه گروهی از افراد وجود دارند که نمی‌توانند مخاطب هدف آن‌ها باشند. در این نمونه افراد زیادی هستند که به طور کلی نوشابه و نوشیدنی‌های گازدار شیرین مصرف نمی‌کنند. مانند افرادی که سبک زندگی و تغذیه سالم را انتخاب کرده‌اند یا افرادی که بیماری‌ای مانند دیابت دارند.

طراحی هویت برند کوکا کولا

با شنیدن اسم برند داو چه حسی در شما ایجاد می‌شود؟

شاید حس تمیزی و آرامش، شاید تصویری از بسته‌بندی و رنگ‌های سفید، سرمه‌ای و طلایی این برند در نظرتان بیاید. حتی شاید بوی یکی از محصولات این برند در ذهنتان مانده باشد. اگر تبلیغات خلاقانه این برند را دیده باشید، شاید تصویری از قدردانستن ویژگی‌های متفاوت فردی و زیبا دیدن تفاوت‌ها به ذهنتان برسد و حس آسایش به شما بدهد. حس پذیرفته شدن و دوست‌داشتنی بودن با هر ظاهر و شرایطی.

هویت برند داو، یک برند حامی، مهربان و پذیرا است. در تبلیغات این برند، بالا بردن عزت نفس و پذیرش خود، به عنوان ارزش‌های بنیادی این برند همیشه تکرار می‌شود.

با توجه به دو مثال بالا می‌توان گفت مهم‌ترین عوامل برای طراحی هویت یک برند موارد زیر است:

  1. ارزش‌های بنیادین یک برند
  2. ماموریت و چشم‌انداز برند
  3. شخصیت و چهره برند
  4. مخاطب هدف برند
  5. طراحی هویت بصری برند
  6. مارکتینگ شامل تبلیغات و حضور در دنیای دیجیتال

و شاید مهم‌ترین نکته، در حفظ این هویت در طول تمامی مراحل کار و هارمونی لازم برای ایجاد حس در مخاطب است. زمانی که مخاطب حس خاصی در مورد یک برند پیدا کند، احتمال اینکه برند در ذهنش باقی بماند و در شرایط مختلف آن برند خاص را ترجیح بدهد، بالا می‌رود. یک مخاطب وفادار برای یک کسب‌وکار بسیار ارزشمند است.

در کمپین‌های تبلیغاتی یک برند می‌توان به طور کامل هویت آن برند را حس کرد. چون تمامی ویژگی‌های هویت برند در آن نمایان می‌شود. هویت بصری و لوگو و فونت‌ها، لحن برند، تصویرها و حتی نوع تبلیغ، انتخاب سوژه انتخاب نحوه ارائه محصول و..

در دنیای جدید که محصولات مشابه بسیاری وجود دارد، یک طراحی یک هویت برند قوی و فکر شده می‌تواند مزیت رقابتی مهمی برای کسب‌وکار ما ایجاد کند. البته برندهای قدیمی هم می‌توانند بعد از چند سال فعالیت ری‌برند کرده و چهره جدیدی برای خود بسازند. اما این عمل اگر به درستی و در زمان مناسبی انجام نشود، می‌تواند نتیجه عکس داشته باشد و نه تنها مخاطب جدیدی جذب نکند، که مخاطبان قبلی را هم از دست بدهد.

خیلی از برندهای ایرانی این موارد را رعایت نمی‌کنند و یا به تمامی موارد در طولانی مدت توجه نمی‌شود و هارمونی لازم در تمامی زمینه‌ها وجود ندارد. گاهی در اساس ساختار برند و هویت اصلی آن که شامل ارزش‌ها و ویژگی‌های بنیادی برند می‌شود هم، مشکلات یا خلاهایی وجود دارد. به همین دلیل ایجاد حس، و وفاداری حسی در مخاطبین بسیار کمتر اتفاق می‌افتد.

اما اگر از ابتدا، پایه‌های برند درست ریخته بشود، استراتژی مناسب انتخاب شده و براساس آن هویت برند طراحی شود، می‌توان توقع داشت برند و کسب‌وکار پایدارتر باشد و مخاطبین همراه‌تری داشته باشد.

منابع:

https://blog.hubspot.com/agency/develop-brand-identity

https://brandingtheblog.wordpress.com/2018/10/23/brand-identity-the-visual-and-verbal-language-of-dove/#:~:text=The%20Dove%20brands%20logo%20consists,associated%20with%20happiness%20and%20joy.

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *