از اهمیت طراحی هویت بصری برند غافل نشوید!

اگر صاحب کسب و کار هستید و مایلید آن را به بقیه معرفی کنید، باید زمان مناسبی را برای طراحی هویت بصری کسب و کارتان در نظر بگیرید. در این مقاله سعی شده تا با مروری بر پاسخ سوالاتی مثل هویت بصری چیست؟ هویت بصری برند چه اهمیتی دارد؟ هویت بصری برند شامل چه عناصری است؟ و مراحل تعیین هویت بصری برند چیست؟، به درک بهتری از هویت بصری برند برسیم تا بتوانیم عملکرد قابل‌ قبولی در تعیین هویت بصری برند خود داشته باشیم.

هویت بصری برند، مجموعه‌ای ازعناصر چندحسی است که سازمان از آن برای انتقال بیانیه‌ای بصری درباره برند به مشتریان استفاده می‌کنند. این عناصر چندحسی شامل نام شرکت، لوگو، شعار، طراحی ساختمان‌ها، دکور، لباس‌های فرم، رنگ‌های سازمانی، اوراق اداری و حتی در برخی از موارد ظاهر فیزیکی کارمندانی است که با مشتری روبه‌رو هستند؛ برای درک این مفهوم، ابتدا باید بدانیم دقیقاً چه چیزی است که یک هویت شرکتی قوی را تشکیل می‌دهد.

هویت بصری لازمه‌ی شروع هر کسب وکاراست که شخصیت و هویتی از کسب‌وکار را به مخاطبان آن سازمان نشان می‌دهد. این امر باعث به‌وجود آمدن تمایز از سایر رقبا خواهد شد.

هنگامی که شما هویت بصری برند خود را طراحی می‌کنید، در واقع ارزش‌های برند خود را در قالب عناصر بصری و در جهت معرفی کسب‌وکار خود عرضه می‌کنید. همین موضوع می‌تواند در معرفی برند شما بسیار تاثیرگذار باشد.

ایده‌پردازی و طراحی خلاقانه گرافیک از مهم‌ترین بخش‌ها‌ی طراحی هویت بصری برند محسوب می‌شوند که باید متناسب با نوع محصولات سازمان و همراه با اطمینان نسبت به تاثیرگذاری طراحی بر مخاطب هدف ارائه شوند.

در ادامه به بررسی جامع‌تر این موضوع خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

اهمیت هویت بصری

هویت بصری برند چیست؟

هویت بصری برند از مهم‌ترین، بااهمیت‌ترین و تاثیرگذارترین عوامل در هویت‌سازی کسب‌وکارهاست. هویت بصری برند مانند هویت شخصیِ یک انسان است. همان‌طور که ویژگی‌هایی اعم از نحوه رفتار، صحبت کردن، پوشش و… هر شخص را نسبت به افراد دیگر متمایز می‌کند، کسب‌وکارهای مختلف هم به‌منظور ایجاد تمایز و ماندگاری در ذهن مخاطب، به هویت و تصویری منحصربه‌فرد نیاز دارند.

بنابراین می‌توان این ابزار پراهمیت را راه‌حلی مفید برای مراحل ابتدایی ساخت برند دانست؛ البته باید بدانیم که این ابزار تنها با داشتن مهارت گرافیکی، برای رشد کسب‌وکار کافی نیست و به‌منظور انتقال مفاهیم و ماندگاری در ذهن مخاطب، به تحقیق و بررسی فراوانِ متناسب با هر پروژه نیاز است.

هر آن چیزی که چشم ما از یک برند می‌بیند، مانند سایت یا  تابلوی راهنما، همه و همه باید یک زبان واحد داشته و استانداردسازی شده باشند. تصاویر ذهنی‌ای که بلافاصله بعد از نام بردن از یک اسم یا مشاهده یکی از این اِلمان‌ها در ذهن مخاطب شکل می‌گیرند، باید یک پیغام مشترک را به همراه داشته باشند.

اهمیت هویت بصری در برند

طراحی صحیح هویت بصری برند نقش مهمی را در موفقیت کسب‌وکار ایفا می‌کند اما دلیل این نقش مهم چیست؟ در ادامه به بررسی اهمیت هویت بصری برند خواهیم پرداخت.

  • انتقال صحیح پیام سازمان به مخاطبان
  • جذب اعتماد کاربران و مخاطبان
  • افزایش حس وفاداری و شناخت مخاطبان نسبت به برند
  • افزایش اعتبار کسب‌وکار
  • ایجاد تمایز در بین برند و رقبا
  • آسان تر شدن یادآوری اسم برند در ذهن مخاطب

نمونه هویت بصری

عناصر هویت بصری برند

تا به اینجا با معنا و مفهوم هویت بصری برند و اهمیت آن آشنا شدیم؛ در ادامه مروری بر ملزومات هویت بصری برند خواهیم داشت.

  • طراحی لوگو
  • ملزومات بازاریابی
  • کارت ویزیت
  • محصولات و بسته‌بندی
  • طراحی لباس
  • وب‌سایت
  • و هر چیزی که تصویری در ذهن مخاطب ایجاد می‌کند!

در تمامی موارد نام‌برده، تمرکز باید بر ایجاد یک تصویر واحد در ذهن مخاطب‌ها باشد. یکی از تاثیرگذارترین راه‌های ثبت تصویر در ذهن مخاطب طراحی لوگو در نظر گرفته می‌شود.

مراحل ساخت هویت بصری برند

شناخت مخاطب برای طراحی قوی هویت بصری برند

هویت بصری برند قدرتمند می‌تواند تاثیر بسیار زیادی در موفقیت کسب‌وکار شما داشته باشد. یکی از نکات بسیار مهم در طراحی هویت بصری برند قدرتمند نیز شناخت مخاطبین هدف یا همان شناخت پرسونای برند است.

قبل از آغاز هر کاری شما باید مخاطبین هدف کسب‌وکار خود را بشناسید. سپس شروع به ساخت هویت بصری برند خود کنید. در واقع با توجه به متفاوت بودن درخواست‌ها و نیازهای مخاطبانتان، هرچه بیشتر آن‌ها را بشناسید، می‌توانید با توجه به نیازهای این افراد، هویت بصری برند خود را با اطمینان‌خاطر بیشتری طراحی کنید.

به همین منظور در ادامه چند نمونه از سوالاتی که در طی این مسیر به شما کمک می‌کنند را می‌خوانید:

مخاطبانتان چه سنی دارند؟
چه شغلی دارند و میزان درآمدشان چقدر است؟
چه شخصیتی دارند ؟
ارزش‌ها، علاقه‌مندی‌ها و سرگرمی‌ آن‌ها چیست؟

انتخاب نام مناسب

بعد از رسیدن به شناختی کافی از مخاطب هدف و با در نظر گرفتن نیاز او، باید به فکر انتخاب نامی مناسب برای کسب‌وکار خود باشیم. تمامی مجموعه‌ها و سازمان‌ها دارای اسم هستند و انتخاب نامی مناسب و اختصاصی برای سازمان، گامی مهم در روند برندینگ محسوب می‌شود.

شناخت هدف سازمان

چرا چنین برندی را ایجاد کردید؟ هدف شما چیست و قصد دارید چه نیازهایی را برآورده کنید؟ اهداف بلندمدتی را برای برند خود مشخص کنید تا بتوانید در ذهن مخاطب، تصویر ارزشمندی در مورد هویت بصری برند خود ایجاد کنید.
به این منظور سعی کنید به سوالات زیر پاسخ دهید:

  1. اهداف کوتاه مدت و بلند مدت برند چیست؟
  2. دلیل ارائه خدمات و محصولات سازمان‌تان چیست؟
  3. چطور می‌توانید به‌وسیله نام تجاری برند و خدمات آن به مصرف‌کنندگان کمک کنید؟
  4. رسالت، بیانیه و چشم‌انداز برند شما چیست؟
  5. از بین عناصر بصری، مانند رنگ، تصویر و تایپوگرافی، کدام یک هدف شما را بهتر منعکس می­کند؟

به­‌عنوان مثال، بعضی از فونت‌ها ویژگی‌های خاصی راجع‌ به شخصیت و هویت برند را برجسته می‌کنند. فونت‌های جسورانه و کتابی، رسمی  بودن را نشان می‌دهند؛ در حالی که فونت‌های دست‌نویس عجیب‌وغریب، نشان‌دهنده وجهه شخصی‌تر کسب‌وکار است.

طراحی لوگو و علامت تجاری، انتخاب رنگ سازمانی، انتخاب شعاری مناسب به‌عنوان مسیر فکری کسب‌وکار و … از دیگر مراحل تعیین هویت بصری در نظر گرفته می‌شوند که شما باید آن‌ها را مدنظر داشته باشید.

طراحی لوگو و هویت بصری

جمع‌بندی

یکی از اولین گام‌ها در راه‌اندازی هر کسب‌وکار، طراحی و تعیین هویت بصری برند است اما این موضوع چقدر اهمیت دارد؟ در این مطلب با بررسی تعریف هویت بصری برند و همچنین مرور ملزومات و مراحل طراحی آن، تلاش کردیم تا اطلاعات مهم در جهت افزایش شانس موفقیت شما را در اختیارتان قرار دهیم.

شما با توجه به نکات ذکرشده و طراحی یک هویت بصری برند قدرتمند می‌توانید مسیر رشد و تکامل کسب‌وکار خود را در مدت زمان کوتاه‌تری پشت سر بگذارید.

منابع:

https://kookas.ir/digital-marketing/corporate-identity

https://www.roshdana.com/blog/visual-identity-informations/

https://www.shahrtash.com/fa/%D9%87%D9%88%DB%8C%D8%AA-%D8%A8%D8%B5%D8%B1%DB%8C-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA-%D9%88-%DA%86%D8%B1%D8%A7-%D9%85%D9%87%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%9F/

https://pdf.co.ir/Brand-visual-Identity

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *